jonasolof skrev:De petnoga konstruktionerna låter kabeln gå innuti ett kopparrör ända upp till antennens plan så att det inte finns några vertikala delar. Jag är misstänksam mot trådarna som går från antennen ned till SMA-kontakten.
Ja jag var inne på att göra så först men hade inte tillräckligt stora kopparplattor att använda till reflektorn. Och det blev så smutt med chassi-kontakten så jag tänkte att jag prövar
jonasolof skrev:Biquads byggs ofta korspolariserade som Ospels hembygge eller novero/funkwerk daberos. Det går med mycket liten korskoppling, dvs ömsesidig påverkan.
Har sett sådana på bild. Bland annat en variant med rund reflektor på någon tysk sida. Det skulle vara intressant att pröva en sådan konstruktion då den även skulle bli väldigt mycket behändigare att montera och rikta.
jonasolof skrev:Har man separata antenner bör de gärna sitta minst en meter från varandra för att inte närfältskoppling ska uppstå för det förstör cross over isolation som är förutsättning för Mimo. Vidare är der så att mimo är snabbare än diversitetsmottagning då SINR kommer ca 20 dB, dvs det är först då man kan få dubbla dataströmmar. SINR bör bli mycket bättre då antennerna kommer upp och ut men kan försämras om flera master då når antennen så ibland får man ta hjälp av husets skärmverkan. Nu har fungerande biquads bra riktningsdiagram så dämpningen i sidled och bakåt bör vara god.
Ja nu har jag monterat antennerna utomhus på väggen av huset. Den vetter ifrån den andra masten så förhoppningsvis skuggar huset signalerna ifrån den. Jag monterade antennerna med strax över 1 meters mellanrum och den ena vertikalt och den andra horisontalt. Det gjorde lite skillnad
SINR pendlar nu mellan 22 och 28 dB. RSRQ ca -6 dB. RSRP ligger ganska konstant på -70 dBm och RSSRI på -49 dBm. Farten är ungefär den samma som förut upp och ner. Men jag fick en pinne mer på mottagningsstapeln så nu har jag full pott där.
Vet inte om jag kan få det så mycket bättre nu annat än om jag skulle ha en annan effektivare antenn.
jonasolof skrev:SINR mäts bara på mottagen signal så varför en antenn avstämd för upplänken skulle bättre signal är inte uppenbart.
Det kan ha berott på avståndet emellan antennerna som vid testtillfället bara var ca 50 cm.
Edit: för att förtydliga ovanstående. Detta då pga att dom kan ha stört varandra med det lilla avståndet.
En liten notis då om det intresserar någon Innan jag satte antennerna så skiljde upp och ner-hastigheten ifrån varandra ganska markant. Upphastigheten var alltid flera Mbit lägre än nerhastigheten. Innan antennerna var det ännu värre.
Nu har jag kört flera tester emot diverse sidor som t.ex speedtest.net, bredbanskollen mm, och nu ligger upp-hastigheten lika med nerhastigheten. Plus minus någon Mbit.