Tack för inlägget och den intressanta länken. Eftersom jag inte har någon av de två vanliga logperiodiska som säljs för 4G, dvs Poynting och Wittemberg, vet jag inte hur koaxialkabeln är ansluten till antennen.
Den enda log LPDA jag har är en TV antenn och där går koaxialkabeln inne i fyrkantsröret och ansluter med skärm och mittledare vid bomänden vid kortaste spröten. Ingen balun där.
När det gäller de kommersiella antennerna så redovisar de inte designkompromisserna så det är svårt att veta om Poynting och Wittemberg satt in någon balunfunktion för anpassning av koaxialkabeln till antennen.
Den "rigid" som nämn i länken är stel koaxialkabel med rörformad skärrm som går att löda i hela sin längd mot bommen.
I diskussionen om logperiodiska antenner för lägre frekvenser nämn ofta terminering med en kortsluten stub om en åttondels våglängd. Det blir ca 4 cm på 800 Mhz och det är därför jag undrade om kortslutningen, även mot jord, vid mastsidan av bommarna kan fungera som en sådan stub - eller om det inte påverkar antennens karaktäristiska att sidorna möts där bak.
Jag skriver enträget om att det är bättre med antenner för använt band. Förutom bra förstärkning ska antennen inte ta in signaler från sidan som ger interferens från andra master. Men eftersom det är ett försvinnande fåtal som har modem eller routrar som visar SINR så är medvetenheten om interferens liten. Än förre har möjlighet att se grannceller och deras styrka.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.