Tråd: Gott skratt - Hamsterstege...
Jaha, då var det dags igen... jag funderade på om man kunde bygga en Yagi antenn, ni vet en riktantenn som fungerar ungefär som en TV antenn som man sett på hustaken.
Principen är enkel, antenn, en reflektor och ett antal direktorer som skall samla upp signalen till antennen. Det kluriga med den är formeln till storleksberäkningen, anyway jag testade med den enklaste varianten jag kunde komma på:
1. Tomrör för eldragning - plast
2. Gängad 3mm stång
3. Araldit - 2 komponentslim
4. Miniräknare
Bestämde antald direktorer till 4 + 1 reflektor.
Reflektor. 70 mm
Direktor 63 mm
Vetetusan om jag räknat rätt men i praktiken funkar det.
Avstånd mellan elementen ca 21mm.
Man sågar ett spår halvt igenom i plaströret där man sätter fast E220 modemet vilket innebär att den inbyggda antennen hamnar i centrum av direktor + reflektor! Praktiskt, ingen antennsladdsförlust här inte!!
Sedan mäter man upp avstånden på plaströret och sågar ett litet spår där man sedan limmar fast den kapade gängade stången. (Går ju med styv ståltråd också, en gammal trådgalge kanske??)
Limma, prova... och fasen det funkar!!
Den fungerar lite sämre än silparabolen men vafasen...
På bilderna ser E220 lustigt ut men det är pga. tejp + lite stöd som jag låtit sitta kvar, inget relaterat till Hamsterstegen...
Känns tryggt att starta helgen med ett lyckat bygge man kan se att silen ligger och vilar lite...
Trevlig helg alla!!
BYGG BYGG!!!
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh