201

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Ja  fiberutbyggnaden börjar ta fart i Sverige och mobilt bredband är snart bara för telefoner. Är väl bara TRE som har kvar vettiga abonnemang för dem som inte kan få ADSL eller Fiber.

202

Då får man kolla situationen i Sydkorea där alla har tillgång till fast fiber hemma och majoriteten av abonnentern har smartphones. De flesta kör dessutom LTE på sina lurar. Men med väl fungerande mobilt bredband över utbyggt LTE när där alla basstationer är fiberförsörjda följer en mycket ökad konsumtion av media som musik och video vid mobil användning.

Carrier aggregation mm samt interferenslindring med nya tekniker leder också till jämnare datatillförsel och bättre kundupplevelse vilket ytterligare ökning av just mobilt bredband. Så fiber och LTE är förutsättningar för varandra. Det är rejäl skilland i konsumtionsmönster om man går från 2 till 20 mbit/s plus

I Spanien finns en intressant utvecklíng. Fd statliga Movístar har mycket fiber medan operatören Yoigo har kommit igång med LTE. De båda har nu bildat gemensamt bolag för LTE men kör sin egen kommersiella profil på vardera hållet. Movïstar håller masterna med fiber och Yoigo håller Movístar med LTE nät.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

203

Jo, Europa håller på att bli efter i utvecklingen. Men det är intressant att också inom Europa är en del "efterblivna" länder bland de bästa på fiber (Litauen) medan högt utvecklade länder som Tyskland och England är riktigt usla (under 1 %) ...

Är det nån sorts arrogans ? "Vi är så bra att vi inte behöver utveckla nånting ..."  Det ser man åtminstone i Finland där Nokias framgångar gjorde att man tyckte att man inte behöver anstränga sej. Sverige är bättre men också där ser man att vissa personer tycker att det är onödigt att satsa på dyr fiber. Till all tur inte alla.

204

Långväga direktörer i stora europeiska företag tillhör ofta en äldre generation som inte orkar hänga med och som är nöjda med en begränsad verklighetssyn för de har det bra ändå och kan trösta sig med golf. Jag var på Solkusten ett par veckor nu och träffade många svenskar kring sextio. De har det gott ställt och lever väl men ingår i den digitala underklassen, totalt rudis på ny teknik. Teknikproletärer. Jag hade fullt upp i den digitala hemtjänsten.  En finlandssvensk med artighet i klass med Jörn Donners sågade Nokiagarnityret jäms med fotsulorna. I utslag av ultracrepidarianism (läckert ord, se wikipedia) blockerade ledningen de underlydandes förslag till innovationer. Den mycket uppmärksammande ryska Yotatelefonen med en e-ink skärm på baksidan är en sådan nedsablad idé innifrån Nokia fick jag höra på MWC. Utvecklingen sker för övrigt delvis i Uleåborg så än är Finland ej förlorat (hoppsan fel land, wybazs mi).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

205

Det är resultat av politiska beslut i eu,
Östländerna får stora belopp för att bygga infrastruktur av eu, det får inte tyskland tex.
'Man' vill ha bra infrastruktur annars gå det ej att flytta fabrikerna dit. Se uppdraggranskning eller vad det var som tog upp detta)

Är så att asien var långt före oss för tio år sedan, killen där satt redan då med gigabit fiber hemma, och han hadde då kört det ett tag redan...

Se är ett tekniskt u-land.

206

Jodå, det är allmänt bekant att Nokia Mobile Phones var den jävligaste delen av koncernen. Till all tur hade vi mest att göra med Nokia Networks. Jag är däremot inte så övertygad om Uleåborgs förträfflighet. Nivån på universitetet ansågs spegla ordspråket "En stund av skam, ett liv i ära". Med det avsågs skammen vid doktorsdisputationen men sedan hade man ju titeln ... Fast man behöver inte tro på det för avundsjukan mellan högskolorna är ganska stor.

Nokia utbildade i alla fall en massa bra ingenjörer. De jobbar nu på Samsung och andra företag efter att ha fått sparken av Flop - jag menar Elop. Tyvärr så måste jag hålla med om att en stor del över 30 är rena teknikidioter. Och det har inget med utbildningen att göra. En hel del ingenjörer hör också till riddarna av den sorgliga skepnaden.

Få se om det blir nånting av Jolla. De har en hel del av de smartare Nokiaingenjörerna där - de som gjorde N900 som fortfarande är den bästa mobil jag har. Men systemet utvecklas inte mer.

Sedan kommer det nya problem för trådlös teknik såsom ytterst smittsamma virus. De kan ta kål på hela branschen om man inte hittar motmedel. Annars får vi sätta både datorer och telefoner inne i avskärmade rum och koppla dem enbart till fibernätet ...

207 Senaste redigerad av idgforum (2014-03-02 13:19:43)

Synd att finlandssvensk fiberforum lagt ner sin registrering november 2013. Man får fråga här istället smile Synd att man inte kan e-posta dit och fråga om det är med flit eller ett fel de inte upptäckt.

http://s25.postimg.org/y5p5c91b3/kontroll_ord.jpg

I alla fall verkar Fiber ta tid att få till i våran by. Blåsarna och svetsarna skyller på Fiberföreningen och dess meddlemmar att vi slarvat och Fiberföreningen skyller på blåsarna och svetsarna att de inte ger information, varken före eller efter, de kommer och sticker sedan utan ett ord.

Skulle varit färdigt december 2013.

208

Oj, jag skall meddela Guje som har servern. Det är säkert ett misstag för han hade problem med den gamla servern och bytte till ny.

209

Fungerar den inte?

http://bredband.selfip.net/forum/index. … egisternew

210 Senaste redigerad av idgforum (2014-03-02 20:45:02)

Man kommer till registreringssidan men bildorden kan man inte se och då inte skiva in och därför inte registrera sig.

211

Nu borde registreringen fungera igen på det finlandssvenska fiberforumet:

http://fiberforum.net

(det är ett alias för den mera komplicerade adressen).

212 Senaste redigerad av plun (2014-04-11 16:42:42)

Telia drar in "öppen fiber" i våran telestation (dvs kiosk på området)........ utan att någon gjort något.

Fortsättning följer.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

213

plun skrev:

Telia drar in "öppen fiber" i våran telestation (dvs kiosk på området)........ utan att någon gjort något.

Fortsättning följer.

Hände samma ute på Värmdö, polaren tvärnita när han såg dem gräva och frågade om de var möjligt att kopplas in och de skulle erbjuda alla till vettiga priser som jag förstod de. Han har hoppat mellan 4g och dsl så nu blir han glad med fiber till huset.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

214

Andreas skrev:
plun skrev:

Fortsättning följer.

Hände samma ute på Värmdö, polaren tvärnita när han såg dem gräva och frågade om de var möjligt att kopplas in och de skulle erbjuda alla till vettiga priser som jag förstod de. Han har hoppat mellan 4g och dsl så nu blir han glad med fiber till huset.

Jo vi har en färdig kulvert under huvudleden bredvid oss och en av Telias entreprenörer drog in en fin grön kabel till våran telekiosk.... smile

Men inga erbjudanden än om "öppen fiber"!

http://www.oppenfiber.se/

Det bär mig emot med Telia men "öppen fiber"-konceptet är ju mer lättsmält för någon som ogillat Telias kopparmonopol!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

215

Det tog minsann tid men nu har Telia fattat att det inte går att fortsätta med det gamla monopoltänkandet. Speciellt som det är på kommande direktiv från EU som tvingar dem att öppna all fiber för konkurrens. Så de har böjt sej för det oundvikliga. Bara femton år för sent. Nu finns det redan massor av konkurrens från fiberföreningar och stadsnät och elbolag mm. Om hade varit mer flexibla för 15 år sedan så hade dessa inte funnits. Men de var så obarmhärtigt korkade och arroganta så det var inte ens att tänka på. Jag pratade med Birgersson som berättade om de yngre som då försökte få Telias ledning att ta sitt förnuft till fånga men de blev direkt utskrattade.

Sedan är ju ännu Deutsche Telekom kvar på den nivå Telia hade för femton år sedan ... Liksom BT och Alcatel.  Suck.

216

nhu skrev:

Det tog minsann tid men nu har Telia fattat att det inte går att fortsätta med det gamla monopoltänkandet. Speciellt som det är på kommande direktiv från EU som tvingar dem att öppna all fiber för konkurrens. Så de har böjt sej för det oundvikliga. Bara femton år för sent. Nu finns det redan massor av konkurrens från fiberföreningar och stadsnät och elbolag mm. Om hade varit mer flexibla för 15 år sedan så hade dessa inte funnits. Men de var så obarmhärtigt korkade och arroganta så det var inte ens att tänka på. Jag pratade med Birgersson som berättade om de yngre som då försökte få Telias ledning att ta sitt förnuft till fånga men de blev direkt utskrattade.

Sedan är ju ännu Deutsche Telekom kvar på den nivå Telia hade för femton år sedan ... Liksom BT och Alcatel.  Suck.

Njau det är en konkurrens som haltar något eftersom Telia/Skanova nyttjar faktumet att de äger befintlig kanalisation som då möjliggör en realistisk prisbild i stadsmiljö.

Men man öppnar då sedan för att man sedan tecknar avtal med annan tjänsteleverantör.

217

Elbolagen är inte att förakta som konkurrenter. De gräver annars också ned kablar så marginalkostnaden för dem att slänga ned litet fiberrör är försumliga. Och de sitter på en grym mängd miljoner för investeringar. Och har säkra inkomster. De gamla telemonopolen har inte mycket att sätta emot ifall elbolagen ser sin chans.

218 Senaste redigerad av plun (2014-04-12 09:35:34)

nhu skrev:

Elbolagen är inte att förakta som konkurrenter. De gräver annars också ned kablar så marginalkostnaden för dem att slänga ned litet fiberrör är försumliga. Och de sitter på en grym mängd miljoner för investeringar. Och har säkra inkomster. De gamla telemonopolen har inte mycket att sätta emot ifall elbolagen ser sin chans.

Jo det är mycket stor skillnad på området jag bor, energibolaget har då lagt ner fiberslang där man kopplat in fjärrvärme men det blir massvis med grävande för att få ihop det till ett heltäckande nät för området.

Just att Telia/Skanova ofta redan har en bra kanalisation dvs rör i gatan nedlagda gör att det prismässigt inte är så mycket att förhandla om. (som vi konsumenter redan betalt flera gånger under kopparmonopolets tidevarv)

219

Vårat Byanät har inte satts i drift ännu. Skulle vara igång i julas. Har tappat förtoende för att ammatörer ska hålla på med Byanät. DE-Teknik och Bynet som fixar hos oss klargar mer över föreningsmedlemmarnas självinstallationer än blåser och sversar. Vägrar skicka mer folk och nu lär det dröja till i höst. Har själv färddigblåst till mig och 2 km till kabelbrunnen som fortfarande inte är blåst till Nod-huset.

Soppa är nog bara förnamnet när medlemmarna själva får ordna så kabelbrunnarna är tillräckligt isatta och får höra det från privatperson som pratat med teknikerna och inte från DE-Tekniks ledning. Jag satsar nu på mitt 4G och struntar i föreningen tills vidare.

Förespråkar att, om det går, hålla sig borta från Bynet och firmor som DE-Teknik och inte heller anlitar lokala grävare och installerar utrustningen på huset själva. Är också ganska fundersam mot blåsfiber på landsbygden. Finns tyckare i Finland som tycker vi svenskar bara snöat in oss på blåsfiber där kabelfiber är bättre lämpat.

220

Jag laner markfiber, i kabelskyddsrör <1merter djupt.
Har funkat över tio år.
Detta grävdes ej ner utan plöjdesner, dvs billigate metoden.
Problemet ligger i att om man vill byta fiber, eller lägga en till så måste det merellermindre grävas upp och ner.
Dom som ej var med på tåget kan alltså ej få fiber då detta skulle troligen stressa den redan lagda, samma gäller troligen vid fiberbyte också om man inte hadgräver eller anlitar en extremt kompetentgrävare - dom är få!

221

Mjaa, det går alltid att utvidga ett nät med aktiv utrustning (multiplexer). Vi lade ned alldeles för litet fiber i början men satte sedan in multiplexer där det behövdes mer fiber. Det är billigast. en fiber blir till 24 anslutningar via en multiplexer och kostnaden är inte högre per anslutning än vanlig mediakonverter. Så jag tycker inte det är något problem. En enda fiber klarar ju hur mycket trafik som helst. Vi kör med 1 Gigabit/s mellan multiplexrarna och det räcker bra men behövs det så kan vi gå upp till 10 Gigabit/s. Den fysiska gränsen går över 10 miljoner Gigabit/s för en fiber så framtiden är ganska säker även om fiberantalet är litet.

222

Är ett nät byggt i stjärnmodell hjälper ej multipluppar, går iof att dra mellan befintliga noder till ny nod, men det är lika mycket arb som att dra helt ny från boden.
Dom som inte hoppadepå vid start är inte med i gameet.
Vissa piggy via wifi istället...

223

Vi har ett stjärnnät och det går hur bra som helst att koppla in en multiplexer där det behövs. Märk väl att vi har ett aktivt nät - inte passivt. Inte för det - det går bra att blanda aktiva och passiva komponenter också. Vi kör alltså Ethernet. Där söker sej paketen fram till mottagaren så länge det finns någon väg genom nätet. Det gäller att använda dumma nät som enbart flyttar paket och inte försöker blanda sej i eventuella "tjänster". Det är inte nätetrs sak utan alla tjänster skall vara enbart en sak mellan sändare och mottagare. Försöker man sätta in "intelligens" i nätet så förlorar man flexibiliteten.

Men visst är det krångligt för dem som lämnade sej efter att i efterhand koppla upp sej. Vissa trodde att det skulle bli billigare längre fram men där bet de sej i tummen.

224 Senaste redigerad av idgforum (2014-04-12 18:31:31)

Dyrt att hoppa på efteråt ja, men visste jag i förväg hur detta projekt skulle skötas hade jag inte hoppat på tåget. Information = 0 och de som gjort fel får inget veta av DE-Teknik och vad de ska rätta till får folk gissa sig till, för att endast 30% av hushållen uppfyller  deras krav på installation. Felen är allt från några cm för högt installerade uteboxar till ej tillräckligt nergrävda kabelbrunnar.

Tänkte på att kanelbrunnar ska väll inte grävas ner med spade? En del som var ute och försökte rätta till sa att de inte kom ner pga rötter, sten och fiberlang i vägen.

Det blir dyrt att låta fackmän göra allt arbete men är det inte värt det? 2 000 kr till på 300 hushåll skulle blivit 600 000 och troligen räcka. Mitt råd till er som planerar byanät är att inte lägga för mycket ansvar på personer som inte ens vet hur en router fungerar. eller vad det är för någonting

225

idgforum skrev:

Dyrt att hoppa på efteråt ja, men visste jag i förväg hur detta projekt skulle skötas hade jag inte hoppat på tåget. Information = 0 och de som gjort fel får inget veta av DE-Teknik och vad de ska rätta till får folk gissa sig till, för att endast 30% av hushållen uppfyller  deras krav på installation. Felen är allt från några cm för högt installerade uteboxar till ej tillräckligt nergrävda kabelbrunnar.

Tänkte på att kanelbrunnar ska väll inte grävas ner med spade? En del som var ute och försökte rätta till sa att de inte kom ner pga rötter, sten och fiberlang i vägen.

Det blir dyrt att låta fackmän göra allt arbete men är det inte värt det? 2 000 kr till på 300 hushåll skulle blivit 600 000 och troligen räcka. Mitt råd till er som planerar byanät är att inte lägga för mycket ansvar på personer som inte ens vet hur en router fungerar. eller vad det är för någonting

Jo men ni måste väl ha skrivit någon form av avtal.....?  eller är det vilda västern?