176 Senaste redigerad av idgforum (2014-01-16 19:06:18)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Då har de fått sista skåpet före blåsning på plats - det som låg i vattnet i bilden inlägget ovan.
http://s26.postimg.org/p4e6yi0qx/image.jpg

Sedan är det 1,5 km till skåpet utanför mitt hus.
http://s26.postimg.org/7sdud279l/image.jpg

Vad jag läst i dagböcker från andra fiberföreningar så brukar de lyckas blåsa kanske 80 meter och sedan blir det stopp, gräva upp och fortsätta. Pratade med grävmaskinisterna och de trodde inte detta skulle kunna göras förrän till våren. Får väll vänta då. Bättre sent än aldrig.

177

Är det microduct slang eller vilken dimension är det?
Om dom måste gräva upp här och där så har dom inte förlagt slangen korrekt.

178 Senaste redigerad av idgforum (2014-01-17 06:18:04)

Ingen aning om det är microduct-slang. Dimensionen på slangen till huset är 16 mm.
Slangen in till huset ser ut så här
http://spacecloud.im/img/canibalskalle/Fiberslang.jpg

Men om man tiitar närmare ser det ut som om stamslangen är grövre: http://s26.postimg.org/hhal1wthl/b1b.jpg

Största problemet nu när de svetsar i byn ser ut att vara folk som har haft 3 månader på siig inte dragit ut sin fiberkabel till dosan eller inte satt fast slangen i dosan med slangklämma. En del har mot instruktionerna klippt av fibern i dosan och inte lämnat två meter så svetsaren kan dra ut den och arbeta med kabeln på sitt arbetsbord.

179

Jag har aldrig förstått varför man i Sverige använder blåsfiber - med kabel behöver man aldrig gräva upp den på nytt och lappa. Antagligen någon sorts lämmeleffekt ...

Det är rena katastrofen om nån idiot lämnar för kort fiberända. Jag har svetsat flera tusen skarvar - ibland i ett tält nere i ån med huvudet nedåt i en grop i januari. Då hade man ett och annat att säga om den klantskalle som kapat kabeln för kort och sparat nån ynka kopparslant. Också en kort ända vid väggen gör livet surt för svetsaren. Personligen anser jag att de som kapar fibern kort borde få minst tio rapp med den niosvansade katten ... Offentligt så de andra skulle lära sej (mordisk gnäggning).

180

Är det lämpligt att lägga kabel samtidigt med högspänningsledning, t ex för tio kV?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

181

Jo, det går utmärkt ifall man använder metallfri fiberkabel. De virar ju fiberkabel runt högspänningsledningarna - åtminstone i Norrland.

182

Kan man få EON och såna med på att fiberkabel läggs ned i samma dike som högspänningskabel?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

183

Det är en förhandlingsfråga. De kanske vill att man skall delta i grävkostnaderna. Sedan kan vissa personer tycka att det bara är till besvär med andra kablar i samma dike.

184

jonasolof skrev:

Kan man få EON och såna med på att fiberkabel läggs ned i samma dike som högspänningskabel?

"Grannföreningen" samförlägger med Vattenfall. Hur hög spänningen är på kabeln vet jag dock inte.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

185

fiber är plast/glas och är varken ledande eller magnetisk, om det ej är tex luftledning med bärvajer.
sedan finns det fiber med metallhylsa som kan grävas direkt i mark, men dessa är troligen helt utfasade, jag har iaf inte sett dom sedan läänge.

186

Nä, i Sverige är man helt  inne på blåsfiberlinjen vilket för mej är obegripligt. I Finland däremot läggs det mest kabel med korrugerad metallhylsa (för att göra den vattentät - plast är inte vattentät utan släpper långsamt igenom vatten). Blåsfiberrören är lika dyra som kabeln men så kommer det ännu kostnader för fiber och blåsning. Kabeln är mycket stark. Den tål både tryck och drag (upp till flera tusen kg). Tanken att man kan byta fiber i rören brukar inte alltid fungera för de är ihopklämda så man måste gräva upp dem i alla fall. Vi jämförde blåsfiber och kabel då vi började bygga och kabeln vann i alla hänseenden - billigare och starkare.

187

Intressant att du tycker kabel är bättre än blås-slang. Något jag undrat över är att inne i byn drog de för hand fiber i gamla kabelt-tv rören. har nu läst på finlandssvenska fiberforum att fibern inte får ligga för länge. Att det är färskvara och svetsar man inte med en gång får man framtida problem med svetsar som lossar. Jag tror att fibern har legat i 3 månader.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

188

Vänta nu - var hittade du sådan information på det finlandssvenska fiberforumet ?  Jag är med i det och kan inte minnas att jag sett nånting sådant ...

Jag har svårt att tro på det. Fibern är av glas och torde inte åldras nämnvärt de närmaste 10 000 åren. Plasten runt fibern åldras nog men den tar man bort förrän man svetsar. Då blir skarven ytterst skör och man sätter därför en hylsa runt svetsstället.

Däremot kan jag tro att man bör svetsa relativt snabbt eftersom en lös ända är ganska känslig för mekanisk åverkan. Också en kabelända bör tillslutas om den ligger länge. Då kan nämligen fukt och vatten tränga in i kabeln. Det gör i och för sej inget men om det fryser så kan det få fibern att brista.  Vi har aldrig haft sådana problem men jag hörde att för 10 år sedan så kom det vatten in i en skarv i Åboland och då det frös så gick en fiber av.

Det torde vara helt OK att dra fiber i gamla rör. Plasthöljet kring själva glaskärnan gör att den blir ganska stark. Vi har härjat med fiber ganska våldsamt och den klarar allting utom riktigt tvär brytning. Däremot bör den inte lämnas i krökar med liten radie för då ökar dämpningen av signalen. "Liten" är olika för olika fibersorter men 20 cm radie borde alla klara.Det finns specialfiber för inomhusbruk som kan krökas nästan tvärt.

Vi var väldigt försiktiga i början men efter att en grävmaskin rådbråkat kabeln våldsamt och gnuggat den mot en sten utan att en enda fiber skadades så började vi ta det lugnt.

189

För att återvända till rubriken så kollade jag nyss in Mälarenergis stadsnät (de bygger i Arboga). För samma månadspris som jag nu betalar för ynka 5GB över ett långsamt och osäkert mobilnät så skulle jag få fiber 10/10M. Och för mindre än 100 kronor till så skulle det bli 100/100M + telefoni. Gissa om jag skulle byta det mobila nätet till fiber på studsen ....

Det är bara ett litet problem: Vi har ingen fiber och får tydligen inte heller under den närmaste framtiden. Borde man  åka till Västerås och försöka muta Mälarenergi att börja bygga åt vårt håll - jag såg fibertrummor vid vägen redan i somras ? Men det kan bli ganska så dyrt så vi får väl bara vänta eller så beställa en täckdikningsmaskin och köpa en rulle fiberkabel. En rulle med 6 km kostar cirka 40 000 kronor och hälften  borde räcka mer än väl. Det är inte fullt dubbelt upp vad Mälarenergi skall ha för en anslutning men så måste täckdikandet betalas också.  Än är jag inte fullt så desperat men om det mobila nätet blir ännu långsammare och dyrare så vet man aldrig ...

Jag har tillgång till fibersvets så bara man får kabeln i jorden så ...

190 Senaste redigerad av idgforum (2014-01-18 07:13:17)

nhu skrev:

Vänta nu - var hittade du sådan information på det finlandssvenska fiberforumet ?  Jag är med i det och kan inte minnas att jag sett nånting sådant ...

...

Kanske blandade ihop blåsfiber med fiberkabel men här är länken:

http://bredband.selfip.net/forum/index. … #msg300797

Oj!

I Sverige förlägger vi idag Minst 24* SM 10/125
Oavsett användingsområde.
Pris skillanden mellan 4x emot 24x är marginell

Men det viktiga är att terminera/ Svetsa alla fiber ledare direkt!
Terminera inte senare!

Då slutar det med att ni måste Blåsa/ Förlägga en ny fiberkabel!

Vi på DoNet har sålt massor av anläggningar som kanske skall termineras,

Och av flerårig erfarenhet så fungerar detta inte!
(Fiberkabeln torkar och spricker vid svetsning i efterhand)

Alla Fiberledare SKALL Svetsar / Termineras DIREKT!!
Annars så kan ni glömma dessa. Och installera nya (Blås är OK)

Men Svetsa alla dag 1 så löser ni framtida behov!!
Billigt och enkelt!

nhu skrev:

För att återvända till rubriken så kollade jag nyss in Mälarenergis stadsnät...Vi har ingen fiber och får tydligen inte heller under den närmaste framtiden. ....vi får väl bara vänta eller så beställa en täckdikningsmaskin och köpa en rulle fiberkabel...

Jag har tillgång till fibersvets så bara man får kabeln i jorden så ...

Är det inta att få kabeln i jorden som är det värsta problemet. Jag vet att vår fiberförening gått omvägar eller handgrävt (det var jobbigt i piskande regn) för att slippa söka tillstånd som nog även kostar en slant. Vägverket är nog rätt okej men Länsstyrelsen är visst en koloss på gnisslande larvfötter.

191

Precis ! Det allra dyraste är grävandet. Och besvärligaste ifall man måste koppla in byråkrater. Till all tur är vår by rena glesbygden och vi drar bara kabel under åkrarna så vi behöver aldrig tillstånd. Dessutom har vi fina leråkrar så vi plogar ned kabeln (även om största delen lades ned tillika med kommunens vattenledning). Vi har egna plogar och traktorer och kör ned flera kilometer per dag till mycket låg kostnad. I det här sammanhanget är det faktiskt en stor fördel att bo i glesbygden. Men jag vet att det är väldigt besvärligt och dyrt i tätorter. Och visst förstår jag dem som arbetat 30 år med sin fina trädgård och så kommer det grävskopor och gräver ett dike tvärs igenom den ...

Kabeln är billig så vi går gärna omvägar ifall det är lättare på det sättet. Jag har också grävt för hand och halkat omkring i våta och leriga gropar men det är jag van vid som gammal bonde. I vår trädgård var det förbud mot stora maskiner så där grävde jag för hand :-). Men jag lade kabeln inne i ett tjockt vattenrör av plast som säkerhet mot framtida grävande av rabatter. Med en vanlig spade får man inte sönder tryckvattenrören.

Ifråga om vägar så gräver vi inte upp dem (utom åkervägar) utan skuffar ett rör under dem. Det går bra med en lång och smal gran som man kvistar ordentligt. Bara man gräver tillräckligt djupt så är leran så mjuk att en mindre traktorgrävare kan trycka granen under vägen (upp till 12 meter). Sedan drar man den tillbaka och fäster en lina vid den så man kan dra ett rör (75 eller 110 mm) under vägen. Fungerar förstås inte där det finns stenar.

192

Ni gräver kilometervis hit och dit, gud är med er och det är bara lerjordar - lägger ni ned fiber i ett helt landskap eller? Därifrån har väl ingen emigrerat?

Och hur kan det vara glesbyggd där det är fina lerjordar?

Undrar smålänningar och ölänningar

193

Här hos oss är det tätbebyggelse med asfalt, hus, elledningar, fjärrvärme, vatten/avlopp och allt annat vad det innebär och ha fiber förlagd i backen.
Det krävs en hel del för och klämma ihop en 40/32 slang, är den desutom riktigt förlagd så krävs det ännu mer.
Microduct är poppis att använda i distributionsnät till fastigheter och slutkunder tack vare att det blir ett lägre pris och då får man också problemen med att den är kännsligare.

Om t.ex en fiberkabel blir avgrävd mitt på en sträcka och det är just kabel förlaggd utan kanalistation så är det "bara" att gräva fram den en bit och göra 2 skarvar och sedan fylla över den.
Det blir både dyrt och ganska osmidigt pga att det kanske inte ens går att gräva fram den så mycket som behövs för eventuella sträckskador. Dels pga fysiska hinder som kan finnas i stadsbebyggelse, dels pga av massa tillstånd som behövs för att över huvudtaget sätta spaden i backen.
Ligger den i korrekt förlagd kanalistation så kan det till och med vara sån tur att dom bara skadar slangen och inte kärnan/kabeln, då kan man repa kanalisationen med delbara skarvrör och bara fylla över (det händer faktiskt). Skulle det vara så illa att fibern är skadad/av så kan man reparera kanalisationen på en gång och i princip fylla över och sedan blåsa/trycka i ny fiber hela sträckan.

Nästa punk när det gäller markkabel som får förläggas i backen utan kanalisation är att den inte klarar brandspridningsklassen som behövs för fastigheten som den dras in i och då åker man på en extra skarvbox innanför ytterväggen.

194

Trevlig läsning det här. Man vet så lite. En del är för blåsfiber och del emot.
Riktar in mig på sommaren men man vet aldrig, kan ta längre tid, fast slangen i veckan nu räcker ända från Nod-huset till min box.

195

Nä, emigrationen var inte så stor härifrån som från Österbotten men på 50-60-talet for en hel del till Sverige. Jag har halva släkten och halva småskolklassen där (av nån anledning koncentrerad till Finspång). Inte är det så stenigt som i Småland. Vår by är faktiskt ovanlig livlig i dessa urbaniseringens tider. Ungdomarna flyttar tillbaka och bygger hus. Jag vet inte hur mycket fibernätet inverkar men säkert ger det en viss trygghet åt dem som kan jobba över nätet. Vi har en mängd översättare bland annat.

Blåsfiber kan vara bra i staden - det vet jag inget om. Men här lönar den sej inte. Brandsäkerheten är inget problem för vi sätter svenska Fiber2Home konvertrar direkt innanför väggen så det behövs inga extra skarvboxar.

Vi har kabeln på frostfritt djup under vattenledningen så den grävs inte av med litet. Det har bara hänt en gång och då grävde elbolaget av den med flit och betalade hellre skarvandet än sökte fram kabeln. Till 99 % är felen i elektroniken. Två gånger har en katt bitit av den gula kopplingsfibern inne i huset så skydda den mot katter !  :-)

Det har på tio år varit ytterst litet fel (annat än då åskan slår ut all elektronik i huset) så man kan nästan räkna med att underhållet är nära noll.  Vi kan inte klaga.

196

Grannen på Öland hade luftledning tele in fast jag hade sett till att alla ledningar i grannskapet grävdes ned, såväl tele som el. Skanova sade att det var för dyrt att gräva ned 20 meter telekabel på granntomten eftersom det var så mycket sten. de kunde max lägag fyra tusen kronor på uppgiften. Då gjorde jag det istället. Det tog en och en halv dag med en liten grävmakin. Inte fick jag betalt för arbetet och hyra av grävmaskin men de gav mig kabeln i alla fall.... Inga åskskador har det blivit sedan kablarna grävdes ned trots rikligt med starka åskväder över oss.

Vi i bor på en flack och stenig ändmorän som bildar en udde ut i havet så utan sten bidde det ingen udde. Blir det dags för fiber lär vi få vi gräva själva. När min kompis bonden i grannskapet gick på Alnarp skulle de lära sig att hantera sten i markerna. Läraren sade att du som kommer från Öland har väl inget att lära så du behöver inte vara med på den undervisningen.

197

nhu skrev:

Jag har en Synology DS212 och hela enheten med två inbyggda 2Teras hårdskivor drivs med 12 Volt/5A. Kan köras från batteri utan UPS. Jag har alltså Mascot 10 A underhållsladdare och MeanWell stabilisator 12V/5A från batteriet. Enkel och pålitligt system. UPS använder jag bara för bordsdatorn även om det finns PicoPower strömförsörjning för dator från 12V.

Vart har du köpt MeanWell stabilisator 12V/5A  ?

Kollade nyss & min server går på 12 v & 5 A.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

198

Jag har köpt stabilsatorerna från ELFA. Jag använder 2 st. SD-50A-12 som skall ge 4,2A ut (i våra växlar). Vår växel drar nominellt 5A men i praktiken ca. 3,5A. I alla fall så satte jag in dubbla stabilisatorer så den ena är i reserv. Det har hänt att åskan bränt den ena stabilisatorn men den andra orkar driva växeln. Det är hyfsad kvalitet. Utspänningen hålls väldigt konstant fastän inspänningen varierar mellan 9 och 18V.

Liknande stabilisatorer finns på Ebay för ett litet billigare pris men jag håller mej till en beprövad stabilisator. Vi har använt dessa i över fem år.

199 Senaste redigerad av idgforum (2014-02-26 15:36:53)

Då var fibern blåst till huset och Nodhuset men inget svetsat ännu.

http://s26.postimg.org/3uvb00bbd/box.jpg

Förberedde lite till svetsarna kommer med makadam och en spång till kabelbrunnen... väntans tider, de säger i slutet på april.
Jag sjönk ner rätt bra vid kabelbrunnen i all lera så bäst att förbereda ifall de kommer innan marken torkat upp. När de blåste var marken frusen.

http://s26.postimg.org/evqg513k9/kabelbrunn.jpg

200

Jag var på FTTH konferensen i Stockholm förra veckan. Det var en ganska stor konferens och fiberutbyggnaden börjar ta fart. Sverige var på andra plats (Litauen första) men Finland halkar efter allt mer. En 12:e plats efter Estland och många andra. Sorgligt, sorgligt.

Det intressantaste var då Amelia Andersdotter (EU-parlamentets yngsta ledamot) läste lusen av EU-kommissionen med sakkunskap och logisk skärpa. STOKABs vd höll också en bra inledning.

Sedan var det ju trevligt då Mälarenergis bilar syntes bara en kilometer från vårt hus (de gräver ned elkablar och fiberrör) ...