Vänta nu - var hittade du sådan information på det finlandssvenska fiberforumet ? Jag är med i det och kan inte minnas att jag sett nånting sådant ...
Jag har svårt att tro på det. Fibern är av glas och torde inte åldras nämnvärt de närmaste 10 000 åren. Plasten runt fibern åldras nog men den tar man bort förrän man svetsar. Då blir skarven ytterst skör och man sätter därför en hylsa runt svetsstället.
Däremot kan jag tro att man bör svetsa relativt snabbt eftersom en lös ända är ganska känslig för mekanisk åverkan. Också en kabelända bör tillslutas om den ligger länge. Då kan nämligen fukt och vatten tränga in i kabeln. Det gör i och för sej inget men om det fryser så kan det få fibern att brista. Vi har aldrig haft sådana problem men jag hörde att för 10 år sedan så kom det vatten in i en skarv i Åboland och då det frös så gick en fiber av.
Det torde vara helt OK att dra fiber i gamla rör. Plasthöljet kring själva glaskärnan gör att den blir ganska stark. Vi har härjat med fiber ganska våldsamt och den klarar allting utom riktigt tvär brytning. Däremot bör den inte lämnas i krökar med liten radie för då ökar dämpningen av signalen. "Liten" är olika för olika fibersorter men 20 cm radie borde alla klara.Det finns specialfiber för inomhusbruk som kan krökas nästan tvärt.
Vi var väldigt försiktiga i början men efter att en grävmaskin rådbråkat kabeln våldsamt och gnuggat den mot en sten utan att en enda fiber skadades så började vi ta det lugnt.