Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?
Tänkte ringa genom Skype på mobilen.
Kika på CellIP. Netto om du ringer mycket Enkel om du ringer lite
Jag är inne på att slopa mobilen för ett mobilt fastnummer 8)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Fiberoptiska lösningar » Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 9 … 14 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tänkte ringa genom Skype på mobilen.
Kika på CellIP. Netto om du ringer mycket Enkel om du ringer lite
Jag är inne på att slopa mobilen för ett mobilt fastnummer 8)
G-Man / nhu
Ni verkar ha lite erfarenhet av att modda UPS:er..
Har en APC Smart 750 som håller hemmanätet igång ca 4 timmar vid strömavbrott men vi har betydligt längre avbrott än så när de väl kommer 18-30 timmar.. kan man skippa de interna batterierna som är på 7Ah och ställa dit nåt biffigare bredvid? I såna fall vad är det för batterityp man bör ha och hur stort kan man satsa på? Antar att laddaren i UPS:en inte klarar hur stora batterier som helst.
Lite off topic men hoppas det är ok.
nu vet jag ej raktupp och ner vad det är för batteri i den.
men det går oftast att koppla tex bil-batterier, den typ som säljs som fritidsbatterier.
tex biltemas startbatterier ska man undvika.
dom har typ 60/70ah så tiden då blir ~10x
och ska inte vara några problem, då laddaren i ups laddar med fast ström, men fullladdningen tar istället 10x så lång tid.
ett tipps är att alldrig köra batterierna länge, då dessa pajar/slits hårt.
Är drt inte billigare med en generator om avbrotten är så långa? Det finns ju många andra funktioner som behövs vid avbrott i ett dygn.
Här om skillnaden mellan startbatterier och deep cycle batterier
http://www.howstuffworks.com/question219.htm
Finns det nätverksswitchar med batteribackup?
jag använder biltemas, men så är det avbrott 1g/år så det blir minimaltslitage, batterierna ska bytas ibland iaf så.
men avser man köra via/på ups ström krävs bättre batterier som håller några ur och i laddningar utan att tappa kapaciteten som biltemas gör, tyvärr. Läs tex testfaktas test om startbatterier, var inte många som höll måttet, går tex inte fyllapå vatten i de flesta.
sedan, skall man köra batteriet inne, så krävs täta batterier då det annars bildas knallgas 'explosivt' :-)
vissa batterier är täta.
jag kopplar lan'delarna på vanliga ups'en
För back up är tydligen deep cycle batterier att föredra., inte startbatterier.
Det beror helt på strömavbrotten. Vi har ytterst sällan långa avbrott (mer än en timme) så våra startbatterier hinner sällan urladdas helt. Vi har nu kört med startbatterier i många herrans år och de är ännu i skick. Märk väl att jag har Mascot 10A underhållsladdare i nätets växlar medan jag använder UPSar + startbatteri hemma och för vanliga maskiner & telefoner. En UPS laddar förstås upp ett helt urladdat startbatteri väldigt långsamt men strömmen går ju förbi UPSen medan batteriet laddas. Så det gör inget eftersom strömavbrotten är sällsynta. Den soim har många och långa strömavbrott bör absolut ha skild kraftfull laddare.
Biltemas vanliga startbatterier är billiga och numera helt täta.
rekommendationen om deep cycle berodde på frågeställarens uppgift om strömavbrott som varar 18-10 timmar.
i test av biltemas batteri,
60ah blev 26ah efter 6 ur laddningscykler.
tunga 26ah :-)
se testfaktas batteritest.
dom funkar iaf bra, som nödkraft, har kört med deras i långt över 20år.
får byta ibland.
biltema har även haft 'orginal liknande batterier' som passar direkt i ups också, samma där, kortare livslängd mot org ups batterier, men priset är en bråkdel. så 'ok sett till priset'
jag har backupbatterier också, men med priset 5000 vs biltemas 500:- så...
är ofta billigare att bara köpa ny billigare ups mot batterier till märkes ups, som å andra sidan håller betydligt bättre.
Sedan de lite dyrare apc tex käkar inte batterier lika mycket som de andra, men när 48volt av batterier ska bytas blir det 'dyrt'
Är man smart och ställerin snygg nersläckning vid avbrott så räddas batterierna, tex 60sekunder. Servrarna startar på eget bevåg när strömmen kommer tillbaka iaf, och fiber leverantören har inga ups... har har.
Skulle behöva en automatisk UPS-lösning då min server inte startar av sig själv när strömmen kommer tillbaka.
Batterierna jag har idag är två st 12 volts gelébatterier på 150 Ah st, 60 kg st.
De sitter på laddning 24/7 och till dem har jag idag en växelriktare på 300 W, dock får jag ju koppla in denna lösning manuellt & jag vill gärna inte köra servern på modifierad sinusvåg.
Fibern här har ingen UPS så vid strömavbrott är det mobilt som gäller.
En billig lösningen skulle väl vara en begagnad UPS på högst 600 W som man kopplar ihop med batterierna ?
Datorerna är bärbara och har egna batterier.
En enkel lösning vid korta avbrott kan vara ett flerpoligt relä som faller vid avbrottet och sedan stannar i det läget tills man återställer. Korta avbrott är ett problem eftersom elektronik och hårddiskar kan förstöras. Det gäller dock att hitta ett relä som släpper snabbare än datorns nätaggregat förlorar spänning.
Sedan högspänningskablarna grävdes ned i vårt område är det mycket sällsynt med långa avbrott. Däremot förekommer sekundsnabba spänningsfall vid åska som betör det luftburna nätet regionalt. Dessa momentana spänningsfall går förmodligen inte att undvika och det är hårddiskar kan gå sönder. Åskan kan vara tiotals mil bort.
mekaniska reläer är för långsamma för nyare dator då dessa saknar stort inbyggt filter, blir bitfel.
vissa gammla ups funkar dåligt pga korta avbrott, medans de som konstant går på batteriet funkar bättre.
om datorn inte startar på eget bevåg, justera bios eller köp en 'server'.
tom desktop dell'ar från tidigt 90tal klarade detta, tom start på tid osv.
sedan skall ups signalera till operativ att den skall stänganed, annars är ups lite meningslös.
fruktansvärt off tå'pick detta i denna tråd.
:-)
Min server är en ReadyNas.
Är lite störande att den inte startar själv när strömmen kommer tillbaka, speciellt när man inte är hemma.
Övriga delar av nätverket startar upp.
Denna har fått bra betyg:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop … 6624.4223/
betyg på webbshuuppar där den som lämnar bra betyg får 50:- att handla för el dyl litar jag på som google och äpple...
Jag saknar spec på deras sida, men funkar säkert, med usb styrningen som är det viktigaste.
men om 'leksaks servern' inte startar korrekt, fixa inställningarna el byt, tex QNAP funkar ypperligt med ups.
"NetOnNet gir nå 3% kickback på alle kjøp" - vid länkning dit.
betyg på webbshuuppar där den som lämnar bra betyg får 50:- att handla för el dyl litar jag på som google och äpple...
men om 'leksaks servern' inte startar korrekt, fixa inställningarna el byt, tex QNAP funkar ypperligt med ups.
Finns inställningar för energisparläge som gör att den går ned i vila när man inte använder den,
men det har jag inte aktiverat och det finns ingen inställning för att få den att starta
automatiskt när strömmen kommer åter.
Jag har inte tänkt att UPS:en behöver kommunicera med NAS:en,
det behövs inte då jag vill att servern ska fortsätta snurra fast UPS:en håller den vid liv.
Jag bor i en stad och vi har aldrig haft strömavbrott på över 5 år & om det blir ett strömavbrott så blir det nog inte så långvarigt iaf då stan har flera matningar.
Jag har inte tänkt att koppla ihop så att NAS:en kan prata med UPS:en så att denne kan stänga ned NAS:en,
NAS:en ska fortsätta gå som om den gick på "vanlig" ström.
Har funderat på att köpa ny NAS från annan tillverkare & flytta över diskarna,
fick mail i morse om att det finns ny mjukvara till min NAS, det kanske löser det.
bara att kolla tillverkarens webb, vad som står.
sedan har 'alla' ups olika protokoll för styrningen... även om vissa oem har kopierat vissa märken.
Kan varmt rekommendera Synology NAS för hembruk, mycket kompetenta.. kör en sådan med APC kopplad via nätverk/SNMP, fungerar kanon. För att spara batteriet till det allra nödvändigaste, så stänger UPS:en av Synologyn efter fem minuter. Därefter driftas bara 4G-routern av batteriet..
Men med Synologyn kan du bara köra USB strömförsörjda hårddiskar då. Om HDD har extern strömförsörjning kvarstår väl problemet.
Kan varmt rekommendera Synology NAS för hembruk, mycket kompetenta.. kör en sådan med APC kopplad via nätverk/SNMP, fungerar kanon. För att spara batteriet till det allra nödvändigaste, så stänger UPS:en av Synologyn efter fem minuter. Därefter driftas bara 4G-routern av batteriet..
Har faktiskt funderat på den tillverkaren vid framtida byte och använda nuvarande som backup på annan ort.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … 4se-p95099
Och använder man sedan en MF93D som router så håller det inbyggda batteriet i upp till nio timmar. Wifi-effekten kan ställas i tre nivåer för strömspar.
Jag har en Synology DS212 och hela enheten med två inbyggda 2Teras hårdskivor drivs med 12 Volt/5A. Kan köras från batteri utan UPS. Jag har alltså Mascot 10 A underhållsladdare och MeanWell stabilisator 12V/5A från batteriet. Enkel och pålitligt system. UPS använder jag bara för bordsdatorn även om det finns PicoPower strömförsörjning för dator från 12V.
Nära nu. De svetsar i byn men tror att blåsningen får de nog vänta med till våren nu när kylan kommer sätta in. Synd då det bara fattas att koppla ihop slangarna i skåpet.
Gratulerar ! Den som väntar på något gott ...
Jag svetsade för ett par veckor sedan in en ny kabel i vårt nät. Eftersom vi har kablar så går det att arbeta också på vintern. Jag har ett "hönshus" bak på traktorn med en fotogenkamin. Bara man får in kabeländarna i hönshuset så går det att svetsa ned till -10 grader utan problem. Ibland blir det så varmt att jag får kavla upp skjortärmarna :-).
På tal om mobilt bredband så har vi faktiskt en mast i byn ett par hundra meter från fibernätets huvudcentral. Den är inte direkt överbelastad eftersom alla kör den tunga trafiken genom fibernätet. Vi har nytta av den i den mening att den ger oss reservförbindelse utifall fibern tappar kontakt med Internet. Men det har inte hänt många gånger på tio år så vi betalar mobilabonnemanget litet i onödan. Men man måste ha reserv i alla fall. De som jobbar via nätet måste få kontakt hela tiden.
serut som en välunderhållen kabelbrunn av helia modell !
sprakar lite i luren för kunderna i spridningsnätet där...
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 9 … 14 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Fiberoptiska lösningar » Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?