1 Senaste redigerad av Hultarpsskogen (2013-09-04 04:31:47)

Tråd: 4g system "budget"

Hej!

Tack ännu en gång för ett trevligt forum och framför allt Jonasolof som gjort grekiskan ngt lite mer
begriplig!!

Uppdrag:
Så bra och billigt 4G system med vettig fart helst inom 5-hundringen!!

Förutsättningar:
Telenor 900mhz 4g upp till 32mb
7km skog till masten
3mb ner 0,5 upp mkt dålig signalstyrka och kvalitet -115 RSRP (tack jonasolof!!) (utan antenn)

Utrustning:
Tp-link MR3420 med Huntsman från 21/7-13 (rocksolid)
Huawei E398
2st http://viewitem.eim.ebay.se/900Mhz-GSM- … 5627488017
2st dåliga kina rp-sma 6m antenn,wifikabel som ska bytas ut!!


Resultat:

http://www.speedtest.net/result/2943546165.png

Säger bara WOW, över mina vildaste förväntningar!!!!!

Antennerna levererar verkligen vad de lovar utan 6m kabel och modem direkt med pigtail ökar de signalen med 12 db jämfört med endast modem på samma plats!!!

Hamnar på 600:- så jag är mer än nöjd!!

Mvh

Claus J

2

Sv: 4g system "budget"

Kul att det funkade så bra. Vilken RSRP får du med kinaantennerna. Blev det -115+12=-103?
Jag räknar med att modemen ligger på ett par dB minus i förhållande till en isotrop referensantenn som man utgår fråb vid dBi räkning, i står just för isotrop. Det är knappast möjligt att kinaantennerna verkligen ger 12dBi men även om det bara är 8 så är det ju ändå en ordentlig förbättring när man pluggar in dem, i synnerhet utan dåliga kablar.

Att du kommer upp i så hög fart vid RSRP sämre än -100 dBm innebär att du inte ligger i kanten av sektorn eller är utsatt för interferens. Det ginge visserligen att fläska på med två stycken 15 dBi ACY15 men det ärr inte säkert att farten skulle  bli så mycket högre för SINR måste ligga över 25 dB redan. (Kan du nog inte se i web interface). Bra med tips på billiga antenner som ändå funkar någorlunda. ACY15 är väldigt långa och tveksamt tåliga mot nedisning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av Hultarpsskogen (2013-09-05 07:53:02)

Sv: 4g system "budget"

Hej!!

Värden med antenner med ca 20cm + pigtail + 3m USB-kabel istf dåliga RP-Sma kablar, ska plugga ur antennerna i morgon
och återkommer med de värdena!
Blir antagligen en mer rättvis jämförelse med-utan då modem och antenner nu sitter på exakt samma plats!

Just nu med antenner:

CSQ :22
Signal Strength :70%
RSSI :-69 dBm
ECIO :-6 (RSRQ) dB
RSCP :-92 (RSRP) dBm

http://www.speedtest.net/result/2945446028.png

Mvh

Claus J

Ok,nu kopplat bort antennerna och modem på bredsida mot mast på exakt samma plats som antenner

CSQ :13
Signal Strength :41%
RSSI :-87 dBm
ECIO :-8 (RSRQ) dB
RSCP :-108 (RSRP) dBm

http://www.speedtest.net/result/2946035198.png

Modem på bästa platsen inomhus

CSQ:20
Signal Strength :64%
RSSI :-7 dBm
ECIO :-10 (RSRQ) dB
RSCP :-100 (RSRP) dBm

hmm??
bättre signal inomhus men mkt sämre fart??
Startar om router för att bekräfta!!
jodå samma resultat efter omstart, Jonasolof kan säkert förklara!!

http://www.speedtest.net/result/2946048809.png

och med antennerna igen!! big_smile

http://www.speedtest.net/result/2946093052.png

ngt sämre download men folk börjar vakna nu

Mvh

4

Sv: 4g system "budget"

Kan du ge RSRP och RSRQ för alla fyra situationerna så att vi hänger med?

Kinaantenner med sex meter kabel, pigtais, modem

Kinaantener, pigtails modem

Enbart modem inomhus

Enbart modem, på antennens plats. Bredsidan mot masten för bästa exponering av de interna antennerna.

Antar att routern inte visar RSRP och RSRQ utan anger 3G parametrarna. Om RSRP är -92 så är det en stark signal och RSRQ -6 ser man bara om interferensen dessutom är låg.

Hoppas att de får fram rätta parametrarna inklusive SINR så småningom i routerprogramvaran så att man kan följa SINR med usb-modemen. SINR är bästa parametern att placera och rikta antenn med, funkar bra med god upplösning både vid svaga signaler och vid starka. Dessutom utgör SINR en direkt predictor/förutsägare av vad farten kommer att bli.

Ibland märker man att SINR toppar även om inte antennen riktats mot max RSRP. Det beror då på att signalen från interfererande annan cell minskats. Det är viktigare att minska interferens än att maxa signalstyrkan från den egna sektorn. Man kan få bra SINR och därmed bra fart och stadig förbindese även om RSRP är rätt lågt, bara man slipper interferensen som är osynlig i huawei.

Det användarna ofta har svårt att förstå är att de förkrympta interna modemantennerna ligger på flera dBi minus. Inte så lätt att kasta spjut om man har puckelrygg. Därför blir ökningen så påtaglig när man ansluter även mediokra antenner som dessutom är bättre placerade. Jämför man modemet inomhus med modemet utomhus på antennens plats kan redan det ge mer än tio dB skillnad dessutom.

Det kan vara knepigt att ta bort befintlig koaxialkabel från antennerna utan att förstöra tätning och fuktskydd. Jag skulle behålla så lång koax att pigtails och modem kan sitta på väggen under en kåpa. Det är inte så svårt att crimpa SMA-kontakter men inköpet av bra tång och fin lödkolv  spräcker budgeten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: 4g system "budget"

Lite bilder är ju alltid trevligt också ;-)

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

6

Sv: 4g system "budget"

Hej!

Bilder kommer, men kameran blev stulen under våran Prag-resa!!

Mvh

7

Sv: 4g system "budget"

Funderar på en liknande lösning, mest som experiment – har ADSL 7/2Mbit/s som huvuduppkoppling.

Har redan skaffat en TP-link WR703N som jag flashat med OpenWRT – Huntsman 2013-07-21.
Tidigare har jag även köpt ett Telialåst Huawei E392u-12 på Tradera, upplåst via kod (eBay- 11:-).

Har abonnemanget 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån) som är tänkt att användas på 4G. För 4G är det 800MHz som gäller eftersom Cell ID är 125BF14.

Har testat inomhus, med modemet direkt i datorn, men tyvärr är signalen så dålig (RSRP = -118 dBm) att det bara fungerar ibland. Och när det fungerar är hastigheten <1Mbit/s.
Utomhus, med modemet E392 på en 1-meters USB-sladd, och riktat mot masten får jag lite bättre signal (RSRP = -113dBm). Hastigheten blir ca 9Mbit/s ner, 6Mbit/s upp samt ping på 48ms.

Avståndet till masten är ca 550m men ej fri sikt under sommarhalvåret pga löv.
Om jag minns rätt syns masten under vintertid.

Har även för avsikt att skaffa två antenner från eBay men får välja antenn som innefattar 800MHz.

Antennerna ansluts till modemet med korta sladdar(pigtail):

Antennerna, en horisontellt och en vertikalt monterad, är tänkta att monteras på maströr med modemet intill i en kapsling, ev nappflaska.
Sedan USB-kabel, med aktiv förlängare om >5m, ned till ROOtern som placeras skyddat/kapslat.

Frågan är om denna ekonomilösning fungerar - synpunkter?

En nödlösning är annars att köra 3G där signalen är starkare från samma mast.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

8

Sv: 4g system "budget"

Jag skulle skaffa den här antennen som tusentals tyskar använder med gott resultat på 800. Det är standardantennen för dem när yttre antenn behövs om man inte tar en värstingantenn från wimo.de. Noveroantennerna hette tidigare Funkwerk. Bra kvalitet.

http://www.novero-antennas.com/download … _00_en.pdf

Du bör få kring -100 i RSRP och mycket bättre fart.

Vet inte om aktiv förlängare funkar bra med den tänkta routern. Fem meter bör väl gå.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: 4g system "budget"

Hej!!

Som den glada amatör jag är på detta område så hade jag bara "go for it"!!, inte mkt att förlora!
Du kanske får tillräckligt bra resultat som DU är nöjd med!
I min bransch (bilar) är det precis samma sak, du får vad du betalar för MEN det kanske är bra nog just för DIG?!
Är verkstadschef och då måste man många gånger ge olika alternativ vid reparation ung som BRA-BÄTTRE-BÄST
beroende på vad man vill betala!!
Vill man krama ut mesta möjliga mbit då är det bättre grejor som gäller!
Jag antar att jag har bra förhållanden hos mig och därför funkar kina bra men vid andra situationer där man verkligen
måste träffa "mitt i prick" hade de nog inte presterat så bra!??

Iaf Lycka till

Mvh

Claus J

10 Senaste redigerad av Hultarpsskogen (2013-09-06 07:10:10)

Sv: 4g system "budget"

Hej igen!

Finjusterat lite till dvs vridit maströr ca 5 grader åt väst och sett till att övre och nedre antenn är helt parallela!
Inget på download med ett par mbit till på upload!
Helt stabilt inga avbrott, ligger på 25/15 under "primetime"
Supernöjd!

CSQ :23
Signal Strength :74%
RSSI :-67 dBm
ECIO :-3 (RSRQ) dB
RSCP :-90 (RSRP) dBm


http://www.speedtest.net/result/2948225713.png


MVH
CJ

11

Sv: 4g system "budget"

Tack för synpunkter!

Eftersom min primära uppkoppling i hemmet är ADSL (7/1Mbit/s och 3,5km till telestation) så ser jag detta mest som ett experiment.
När jag använder mobilt bredband så blir det ändå inte i hemmet.
Vill dock se vilken hastighet/signal jag kan få och yttre antenns påverkan.
MiMO-antenn för 4G (800MHz) är säkert det vettigaste men eftersom även 3G (900MHz) kan vara intressant så satsar jag nog på 2st Yagi-antenner, sorry Jonasolof

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

12

Sv: 4g system "budget"

Poynting har en multibands panelantenn som kanske kan
vara en bra kompromiss i ditt fall.
Jag har den och för mig funkar den utmärkt.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

13

Sv: 4g system "budget"

Har björklöv och allmänt snårig lövskog väldigt negativ verkan på signalen från masten?  i så fall ska ut direkt och såg ned massa sly och småträd :-)

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

14

Sv: 4g system "budget"

Rrambo: Poyntingantenn kan ju vara ett alternativ men eftersom det mera är ett experiment så får det nog bli Kina pga begränsad "lek"-budget.
Just nu, med modemet hängandes ute i USB-sladd, ser det ut så här:

CSQ :    16    
Signal Strength : 51%    
RSSI :     -81 dBm    
ECIO :     -12 (RSRQ) dB     
RSCP :     -109 (RSRP) dBm

goliat: Antar att löv är negativt. Detta eftersom jag bara har 550m till masten men relativt dålig hastighet.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

15 Senaste redigerad av patb (2013-09-06 08:22:48)

Sv: 4g system "budget"

Jag har 6,5km till masten och en hel skog därimellan.
Telenor 900MHz, jag får dessa hastigheter:
http://www.speedtest.net/result/2948392365.png

Har du testat och ta en bärbar dator och gå med USB-modemet vänster/höger några hundra meter åt vardera håll och se vad som händer med hastigheten? Det kan vara så illa att du bor precis i utkanten på en cell.

16

Sv: 4g system "budget"

Hej!

Tänkte jag skulle ge en bättre beskrivning av mitt system dvs en komplett summering!

Modem: Huawei E398 extra ström pga 5m USB via Y-kabel +
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr … ium-p37813

Router: TP-Link MR3420 V1 med Huntman 21/7-13
Extra kraftig strömförsöjning på 3A till router.

5M USB kabel av vettig kvalité:
http://www.billigteknik.se/sv/usb-kabla … l-usb.html

Antenner:
http://viewitem.eim.ebay.se/900Mhz-GSM- … 5627488017

Anslutningskablar till Modem(pigtail):
http://viewitem.eim.ebay.se/TS9-male-ri … 77882/item


Ansluter pigtail direkt till kabel-stumpen på antennerna för att få så lite förlust som möjligt, modem hamnar då utomhus, ska inhandla ngn form av skyddslåda, har ärende på Biltema idag får se vad de har!

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr … osa-35110/

Bilder kommer

NetonNet ligger väl vid Biltema Kristianstad så har jag otur så hittar jag väl en kamera där också....hehe



Mvh

17

Sv: 4g system "budget"

Jag har ingen koll på om mätningen av RSRP och RSRQ via routern stämmer. Du kan pröva med modemet direkt i dator.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: 4g system "budget"

jonasolof: Avser du mig eller Hultarpsskogen angående mätningen av RSRP och RSRQ, eller kanske båda?
Misstänker att vi båda har presenterat mätvärden via ROOtern eftersom det är denna uppkoppling vi båda nyttjar.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

19

Sv: 4g system "budget"

den där "kulodosan" från biltema är inte alls tät...
har man 440volt i dom blir det överslag pga funkt...

20 Senaste redigerad av jerjo2 (2013-09-06 15:49:04)

Sv: 4g system "budget"

Kanske denna från Jula är bättre om måtten stämmer?
http://www.jula.se/kopplingslada-ip55-402246

EDIT: Såg nu att det bara är modemet som är utomhus. Då brukar nappflaska vara lämplig.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

21 Senaste redigerad av Hultarpsskogen (2013-09-06 16:13:38)

Sv: 4g system "budget"

Hej!

Blev ingen dosa idag!
Tack för tipset om Jula!!

Mvh

22

Sv: 4g system "budget"

Hultarpsskogen skrev:

Hej!

Blev ingen dosa idag!
Tack för tipset om Jula!!

Mvh


Hmm, kan misstolkas......... ;-)

23

Sv: 4g system "budget"

@jerjo2

Att yagiantennerna är så bredbandiga att de täcker både 800 och 900-banden med någorlunda förstärkning är ett typiskt kinaantennpåstående, helt obekräftat. Yagin är till sin natur en smalbandig antenn. Alla pinnarnas längd beror av våglängden/frekvensen.

Här en byggbeskrivning på biquad för 200 kr:

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … ronor.html

Det finns beskrivna stackade biquads som ger 14 dBi, kanske blir vinterpyssel.

Om signalmätning i Rootern: RSSI -81, RSRP -109 och RSRQ -12 stämmer någorlunda vid 10 MHz bandbredd där diffen ska vara 10 ggr 10log 50 (carriers) =17,9 avrundat 18. Så här i absoluta tal: RSRQ = 109-81-18 = 10, dvs bara två dB fel vilket huawei brukar visa (ofta mer fel än så) så det kanske bara är benämningarna som är fel.

RSRQ -12 skvallrar om rätt hög interferens från granncell eller annan mast. Påverkar farten negativt. Men om sanna värdet snarare är -10 så kan signal/interferensförhålandet vara rätt hyggligt. SINR mätning behövs. Om det bara är 550 meter till masten är det förmodligen en granncell som stör som patb sade. Kolla PCI vid förlyttning i sidled. Cellgränsen, dvs bytet av PCI, bör ligga inom ett par hundra meter. Hur deletärt det är att ligga nära cellgräns blir tydligt först när man kan jämföra RSRQ, SINR och fart. Det är operatörernas dirty secret som de tiger om.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24 Senaste redigerad av jerjo2 (2013-09-07 08:31:25)

Sv: 4g system "budget"

Tack för svar!

Fick hem en ZTE MF28G från 3 igår och i detta paket medföljde två "glasspinnar".
http://forumbilder.se/CFFSL/r0012073.JPG?width=150

Med ZTE-routern inomhus, med inbyggda antenner, får jag ingen signal på 4G.
Med två externa antenner, glasspinnar, till samma router får jag 21/14 Mbit/s på 4G!
Antennerna var placerade på ett bord, med en halvmeters mellanrum, och 2-3m kabel.

Tyvärr så ger routern, vad jag kunnat hitta, ingen ytterligare information om t ex RSSI,  RSRP eller RSRQ, men hastigheten finns ju där.
Så tydligen behövs det inte "så mycket" antenn för att få upp farten?!

Har beställt två "pigtails" för att kunna ansluta glasspinnarna till Huawei E392 för att få fram mätvärden.

Beträffande interferens så borde det nog vara granncell i samma mast som påverkar? Nästa master ligger ca 3,5 resp 4km bort enligt  "brunnskartan"och egna iakttagelser.

Får fundera vidare på när det passar bäst att vandra 100 meter åt vänster resp höger, i bostadsområdet, med en dator, USB-kabel och modem utan att bli uttittad - skulle egentligen behöva något slags kamoflage ;-)

Funderar vidare på antenn - kanske blir ett vinterbygge?! Alternativet torde ju vara den Noveroantenn du föreslog.
Med tanke på din kunskap om antenner och Yagi, hur illa fungerar då denna?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

25

Sv: 4g system "budget"

Poyntings logperiodiska funkar bra enligt alla rapporter men är dyr för sina 11 dBi. Det är förmodligen bästa lösningen för kombin 800 och 900. Lönar sig att kolla priser, stor spridning.

Med en zte mifi MF93D och en smartphone som läser användarinterfacet får man alla uppgifter inklusive cell id, PCI och RSRP och RSRQ. Mifin kan man ha i fickan och var och varannan går väl och glor på sin smartphone. Så kollar jag cellgränser numera. Mifin har två TS9 kontakter för extern antenn vid behov. Glasspinnarna kan man ju ha som kaninöron på mössan eller dubbla fjädrar i hatten. Men yttre antenner behövs inte, cellgränsens läge är tydlig även tvåhundra meter från masten och är mastens läge känt är bäringen klar, det visar smartphonen med kompassapp.

Kruxet med mifin är att den inte har någon ethernetutgång, men med usb kommer man åt samma sida med uppgifter i laptop. Vill man använda mifin till trådat nätverk får man väl komplettera med en AP klient med  inbyggd switch, t ex TP link WA90IND i AP client mode plus switch eller något med DD-WRT. Finns även AP klienter med flera portar, hos t ex Dlink.  Mifin har även 5GHz WLAN så det behöver inte bli trängsel på 2,4 GHz.

OK, det var ett sidospår men det kan väl vara en lösning som passar somliga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.