1 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-10 20:00:54)

Tråd: Någon skillnad med dubbla yttre jordplansantenner på bil?

Om jag vill koppla extern antenn till D35 så används i första hand den etikettförsedda sänd/mottagningskontakten. Kontakten på andra sidan används tydligen bara för mottagning.

Hur dessa två antenner samverkar för mottagning är inte beskrivet, heller inte om det är någon vits med att använda dubbla yttre antenner. Någon som provat?

Ska vid tillfälle testa med fast plus lös jordplansantenn. Men tillfället dröjer. Möjligen spelar det roll då bilen rör sig eftersom samverkande dubbla antenner kan minska inverkan av nollnoder i signalen.

Svar: enligt tillverkaren axesstel.com så har routern MV410 (D35 hos Ice) receiver diversity antennas.

Det innebär alltså att signalen kan tas in på två ställen, förhoppningsvis där den är bäst. Här är en förklaring från en WLAN sida om olika sätt att använda receiver diversity:

Receive Diversity Modes
For clarity, we focus on two receive antennas when we discuss various receive-antenna diversity schemes, but extension to multiple antennas is straightforward.

No diversity (single-antenna mode): This is an obvious case where there is only one receive antenna. It allows the simplest implementation and results in the lowest power consumption of all cases.


Switched diversity: Only one receive antenna is chosen at any given time during reception, based on some prescribed selection criterion. The antenna connection is switched when the perceived link quality falls below a certain prescribed threshold.


Selection diversity: One antenna is chosen whose receive path yields the larger signal-to-noise ratio (SNR) or signal power. The SNR or signal-strength measurement can take place during a preamble period at the beginning of the received packet. So, a single antenna connection is maintained most times, but during the measurement of the SNR/signal strength, both antennas' connections need to be established. The actual selection/switching process can also take place in between packet receptions, and can be done on a packet-by-packet basis or can take place once in a number of receptions or prescribed time period.


Full diversity: Both antennas are connected at all times. Since both received paths must be powered up, this mode consumes the largest amount of power, but it also offers the largest performance gain compared with other configurations, especially in severe fading environments with large delay spread. The digital front-end techniques"”signal detection, frame synchronization and carrier frequency offset estimation/correction, for instance"”can also benefit from the availability of multiple receive paths.

Så för en bil som rör sig är det vits med att använda två antenner. tekniken kan för övrigt användas för förbättrad FM mottagning också på vissa bilradioapparater

Edit: Här saknas polarisationsdiversitet, dvs att antennerna lutas i förhållande till vertikalplanet. Har ställt frågan till Ice ifall detta kan utnyttjas på bil/båt där man inte kan sända i bestämd riktning.

Edit 2: Enligt ett besked från Ice lönar det sig alltid att använda två (bra) antenner. Hastigheten kan fördubblas jmf med en, detta oavsett om mottagaren rör sig eller ej.

Frågan om polarisationsdiversitet vid mobil trafik ej besvarad än.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-10 20:45:48)

Sv: Någon skillnad med dubbla yttre jordplansantenner på bil?

Fick svar nu. För bil rekommenderas vertikala antenner, såm väl separerade som möjligt, dock md bibehållet jordplan om de använder takplåten som jordplan.

Bäst för båt är vertikala antenner. Men det är naturligtvis svårt att få isär dem de tio våglängder som behövs för optimal spatial diversitet, dvs nära sju meter, om de samtidigt ska sitta högt. Ice är inte klara med tester ang inverkan av minskat avstånd mellan spröten.

För inomhusmiljö och stadsmiljö kan antennerna sitta nära varandra med bibehållen diversitetsvinst /som på D35. Beror förmodligen på alla reflexer i närmiljön/.

Den här forskningsrapporten från Nokia visar att det vid 1800 MHz och 1 km till basstationen inte spelar någon roll hur mkt mobilens antenn lutas från 0 till 45 grader. 45 grader +/- polarisering/lutning/ på basstationens mottagarantenner  är lika bra som 20 våglängder spatial diversitet.

http://lib.tkk.fi/Diss/2002/isbn9512259028/article6.pdf

Har inte hittat något gällande 450 och längre avstånd till basstation. Ice ger beskedet att det är vertikla separerade antenner som gäller för bästa resultat. Det funkar inte att luta mobila antenner för att få polarisationsdiversitet. Det ger oönskad riktverkan. 

Det är nog få som sätter upp två blindkäppar i en båtmast. Sätter man  dem riktigt nära varandra (inom någon våglängd) kommer de att påverka varandra. Alternativet är att sätta en a ndra antenn på en stång akteröver t ex.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.