Tråd: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...
...det tycks som om ingen riktigt från dem har koll. Telenor hukar sig och menar att täckningen varierar och där finns inget intresse nu när de bärgat ett abonnemang från mig.
Fick hem den och skruvade upp den och kom ganska snart underfund med att jag skulle flytta så långt det bara var möjligt åt ett håll och valde en annan byggnad på gården än jag ursprungligen hade avsett. Fick oftast 58/16 Mb/s och i princip alltid över 30. Det duger ju får att klå adsl, där ju telia/skanova helt verkar ha förlorat intresset.
Men efter några dagar blev det långa perioder med adsl-fart, ungefär 10 ned, men oftast 14-16 upp och ibland rent bedrövligt. Telenor låter som goddag yxskaft. Bad mig ställa in 900 MHz (uselt) och upprepar sitt mantra om att täckningen vaierar.
Tycker jag har provat det som går att prova och tänker att prova med en yttre antenn högt uppe på stallgaveln.
Men litet oengagerat och håglöst laddade jag in FW v 1.4.17.37 och testade, 67 Mb/s! Oops, nytt rekord hos mig!
Fast ett par minuter senare är det som vanligt igen, 7 ned och 26 upp!
Jag tycker det verkar helt orimligt att sådana enorma fluktuationer skulle ha att göra med att täckningen varierar, både min router och basstationerna och de berg, byggnader och träd som finns i landskapet står ju stilla, det verkar snarare som om det finsn någon instabilitet i routern och det låter ju som om många är enormt frustrerade över det.
Jag kan också bekräfta att på något märkligt vis så kan det bli tvärstopp på vissa hemsidor. Att det kan sega på en del domäner händer ju, men att det selektivt är tvärstopp på det viset är ett mönster jag aldrig sett förut eller läst om någon annanstans än här.
En annan liten intressant detalj är att med ingen av alla de FW-versioner jag har kört så går det att få uppkoppling på 3G, den lyser då rött på 3G-LEDen och rött på internet. Jag råkar händelsevis ha en 3GIS-mast rakt över dalen, när nog vinkelrätt ut och jag har brutalt bra signal och det skulle ju kunna vara ett alternativ.
Förutom prov med antenn/riktning/placering så undrar man ju om det inte vore bätre använd tid att prova någon annan router än denna. Eftersom jag som regel arbetar från gården så kan det ju t o m vara vettigt att ha ett alternativt nät.
Eller finns det någon sprillans FW som liksom plötsligt bara löser allting?