Det går inte att ta DL från en cell och skicka ul till en annan med nu tillämpad 4G.
Första test vore att kolla t ex med ett E392 modem om problemet finns hos masten. Man kan bara analysera sådana här problem genom att krysspejla med olika kombinstioner. Når man high level support kanske de direkt kan se var problemet ligger men med den skrala info som givits hittills är det knappast möjligt att krångla sig dit.
Jag har sett UL på 20 mbit 3 km från madten och genom skog. När jag sedan tog routern i bilen och använde en riktantenn mot masten inom synhåll på 800 meter sjänk UL till 3 mbit/s. Medan DL förbblev hög. RSRP låg mycket starkt. Min förmodan är att min UL hördes vida omkring och att routerns Power Amplifier Gain State justerades ned kraftigt. Det finns tre nivåer i Qualcomms chipset. Men man kommer inte åt att se PA gain state i routrar. Däremot i Samsung service mode. Det är möjligt att nedjustering av uteffekten regleras genom ytterligare parametrar.
En annan möjlighet är problem i den aktuella sektorn i basstationen. Därför bör man pröva alla tte sektorerna. Bara att ta med routern i bilen och använda routerns små antenner.
UL sker bara med ett modulationssätt, QPSK, och inte över mimo men däremot med diversity på masten. Den begränsande faktorn för fart är signal/brusförhållande i basstationsmottagaren. Hög interferens är en möjlig men osannolik orsak. Bristande linearitet vid slutstegsförstärkningen av signalen från routern bör kunna uteslutas eftersom UL funkar bra mot andra celler. Men teoretiskt skulle det kunna tänkas att man vid mycket god fältstyrka ned och nedjustering av effekten på UL får en ful, distorderad signal upp som masten har svårt att tolka. Mot en annan mast där annan effektnivå används skulle lineariteten i slutsteget i routern kunna vara bättre pga mer kräm till slutsteget. Vid UL används enbart fasmodulering. Inget inslag av amplitudmodulering finns. Men även en fasmodulerad signal bör kunna påverkas av distorsion på sinusvågens topp och då ökar svårigheten att avkoda signalen som fått inslag av amplitudmodulering - i den mån sektormottagarna över huvud taget registrerar någon amplitudvariation. Det behövs ju inte eftersom det inte ingår i UL.
Det har funnits andra som haft liknande problem och bland har det till slut kunnat visas att problemet låg hos en specifik sektors mottagare. Får andra hög UL mot samma cell!?
Man kan gissa till förbannelse men det går inte att ställa diagnoser på för litet underlag, i radioteknik lika lite som i medicin. Och hypoteserna måste verifieras. ibland blir patienter friska av sig själva och då är resultatet av behandlingen inte användbart som bevisning för att behandlingen var effektiv.
Eller fråga en kvinna vad som är fel. En del av dem har sådan tilltro till sin intution. Eller är det kanske taskig Karma. Fråga en guru. Här finns inga, bara nördar som kör med evidensbaserad analys.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.