Radiatorerna på en jordplansantenn ska vara ca 1,05 ggr kvartsvåglängden, dvs något längre än ett kvartsvågsspröt. Utan jordplan eller med för litet jordplan blir riktningsiagrammet i vertikalled fel.
"Bordsantennen" med sitt flexibla spröt fungerar mycket bra och behöver inget jordplan eftersom det är en väl designad ändmatad halvvågsantenn. Det finns för övrigt gamla ändmatade halvvågsantenner från NMT med BNC kontakt i änden.
Annars är den klassiska motorcykelpolisantennen en stång med en reguljär ground plane utan magnetfot, dvs ett vertikalt kvartsvågsspröt och fyra jordplansspröt som sitter horisontellt.. Sådana fästen finns fortfarande att köpa. De användes också mycket som masttoppsantenner.
Googla på ground plane antennas så hittar du en hel del.
Trots allt ser det lite fånigt ut med en klassisk ground plane på EU-moppen. Om du kan få tag på en bordsantenn till så bygg om fästet på den att passa stången. Diskret men ändå effektivt. Den högs böjligheten måste vara en fördel.
De där små jordplansantennerna har funnits för 450 och 900 i över tjugo år. Dålig designkompromiss från början till slut, med eller utan tillsatsen med två hrisontella spröt. Lämna tillbaka den om det går.
Eftersom en MC eller båt lutar kan man inte ha mer än 5/8 spröt för med ytterligare förlängda spröt riskerar vertikalloben att peka annat än horisontellt, se tidigare diskussion med marcus-aa.
Bordsantennen är i princip en dipol om än ändmatad (hög impedans i matningspunkten) så den är inte förlängd.
PS. Man gör en klassisk GP av RG58 och lite koppartråd på en kvart. Men när jag testade ett flertal hembyggda och köpta 450 antenner för några år sedan så blev utfallet detta: på större plåtyta: fast montering med kollinjärt spröt (spole) eller stora magnetfoten . Båda lika bra. Allgons jordplansfäste med fyra horisontella drygt kvartsvågs långa jordplansspröt plus vertikalt spröt med spole lika bra. Den slutna spolen var lite bättre än den öppna på biltak.
Men bordsantennen var lika bra. Det är bara namnet som är missvisande eftersom det antyder att designen krymps för att göras behändig, liksom magnetfotsantenn liten. Den har inte krympts. Jag byggde raskt om min och satte den på en kraftigare sugkopp tagen från en telefonhållare (Clas O). Jag hade fått mitt ex från Ice net för test och var mycket nöjd, förutom med sugkoppen som släppte.
Om man jämför hur många som idag använder Net1 mobilt med användningen av NMT450 på åttiotalet så inses att det finns massor med begagnade 450 antenner i gömmorna och på bilskrotara. De förlängda spröten med öppen eller sluten spole förtjänar att tas till vara.
En variant jag testade med Ice net i bil var en 7 elements yagi på en förlängd gardena förlängare stödd mot takräcke. Och så ytterligare en förlängning ovan yagin i form av ett lätt elrör och i toppen på det bordsantennen (till diversityingången på D35). Tänkt som datakommunikationslösning för värsta avkroken. Men har inte hamnat där än. Långt bort är i Net1 sammanhang mer än fem mil från mast och då måste antennerna upp pga jordytas krökning.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.