Tråd: Vilken diagnos på 4G krångel?
Jag köpte en Galaxy S4 för ett par dagar sedan och testade den idag i närheten av en 4G mast i Belgien med ett belgiskt proxismuskort som jag tidigare använt på 4g med Nokia 920, AVM6840 och E392. Man kan inte låsa galaxyluren på 4G i vanliga inställningar - det finns nog något knep men jag har inte hittat den än. Därför får det vara LTE/3G/GSM auto. Luren villE inte koppla upp på 4G trots att jag kör speedtest och sånt som borde trigga 4G istället för 3G.
Åter till operatörens butik där man möts av lite franska axelryckningar och bortförklaringar om att det kanske inte finns någon täckning. Men merde jag stod ju bredvid en mast några hundra meter härifrån och som jag vet har 4G eftersom jag använt samma kort i en Nokia 920. Beklagar, monsieur, men vi kan inte göra något för er... Vadå, abonnemanget är ert och jag har köpt telefonen i den här butiken. Så småningom släpper den kulturtypiska oviljan att försöka lösa andras problem. Kortet byts till ett nytt. Det funkar fortfarande inte. En annan anställd dyker upp och denne råkar också ha en S4. Hans lur funkar med hans kort utanför dörren på 4G. Mitt kort funkar i hans lur på 4G. Hans kort funkar i min lur på 4G. Men mitt kort funkar inte i min lur.
Samtal från butiken med operatörens tekniska support (högre nivå). De kollar anslutningen under pågående test. Sedan gör teknikern någon form av reset på mitt abonnemang och då funkar det. Det skulle ha rört sig om någon bug i deras system men att den möjligheten fanns kände butikspersonalen inte till innan. Sådant kan vara bra för kunder att veta. Nu hade jag som tur var köpt luren i operatörens butik och inte t ex på Media markt. Allt under en hatt, deras sak att lösa. De var beredda att byta ut telefonen eftersom den var nyinköpt. Hade varit intressant att se om ett annat ex krånglat också. Sedan kan man ju undra om diverse signaltest-appar kan ha blockerat 4G.