Tråd: E589 som hemma-router
Hej. Jag har i nuläget en setup med en E398 kopplad till en Dovado 3GN kopplad till en Airport Express med antenner anslutna och skulle vilja förenkla upplägget drastiskt. E398 blir dessutom groteskt varm och är extremt instabil med hasigheter från 0,1 MBPS till 30 MBPS ned. Har provat med flera antenner (magnetfot, MIMO-panel) och det gör ingen direkt förbättring - innan det att E398 blir för varm går det snabbare utan antenner (på allvar).
Vad jag är ute efter är stabila 10 MBPS ungefär, alltid i hemmet på samma plats, och jag vill helst slippa att ha en smärre telestation uppriggad i fönstret som nu. Spelar lite, strömmar HD-film, och det fungerar hyfsat bra, men fluktuationerna gör att det ibland blir helt oanvändbart i några timmar (eller dagar) mellan de bra perioderna. Känner inte för att skaffa fler antenner utan tror jag behöver fokusera på att byta ut modemet och för den delen också routrarna när jag ändå är igång. En kombination känns därför bra.
Känner ni att E589 fungerar som en tillräcklig "hemma router"? Fördelar/nackdelar? Bättre förslag än E589?
Tacksam för input.
PS: Anledningen till att jag kopplat som jag gjort, ifall någon undrar, är för att 3GN är ganska medioker och Airport Express ger mig bättre WiFi-prestanda och även 5 Ghz. Har mycket störning på 2,4 GHz men tänker att jag kan brygga även en E589 eller liknande.