G-man, som du säger så garanterar operatören bara att din MOBILtelefon fungerar på din fasta bostadsadress. Tar man det lite längre så garanterar det nog inte täckning inne utan det gäller ute.
Men det betyder inte att de inte bryr sig, de vill självklart leverera en så pass bra produkt som möjligt.
Har kikat i manusen som finns vid felanmälan av mobiltelefoni och mobiltbredband och det jag kan säga att att de har raka riktlinjer hur de skall gå vidare när de gäller felsökning med 2nd line nätsupporten.
Exempel på en fiktiv person som ringer in gällande mobila bredband som bryts:
Och detta är exempel på vad som kontrolleras från 2nd line supporten och vad personen får reda på direkt:
Så har vi tittat på basen så att den tar trafik och är i drift och att det inte förekommer onormalt mycket brutna uppkopplingar
Och sen har vi självklart tittat på om du har onormalt mycket brutna uppkopplingar orsakat av nätet och där ser vi ingenting
Och sen har vi självklart tittat på om det finns några begränsningar eller spärrar som inte ska finnas och att din utrustning signalerar mot nätet, vilket det gör
Och sen har vi även tittat på basens trafikmönster så inte de har förändrats sen ditt problem började
Har man fortsatta problem så vill de att man skickar in synpunkter på täckningen, detta är exempel från telia.
http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-o … nkter.page
Lite powerpoint info.
Mobilnätets täckning
Mobiltäckning kan mätas på två sätt: yttäckning och befolkningstäckning. Yttäckning är ett mått på den andel av Sveriges yta där mobiltelefoni finns. Telias yttäckning för 2G är cirka 92 %.
Befolkningstäckning anger hur stor andel av landets invånare som är bosatta i ett område med täckning från mobilnätet. Telias befolkningstäckning för 3G är ungefär 99 %.
---
92% yttäckning när de kommer till 2G.
99% befolkningstäckning när det kommer till 3G.
Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!