Både 4G och Net1 förutsätter dubbla antenner för stabilfunktion vid svag signal, särskilt viktigt när enheten används mobit, och fr a för Net1 där man kan räkna med att inte befinna sig nära e basstation. Trots det säljer både Telia och Net1 Stureplansmifis (stureplansmifos) som M90 och E589.
- Kundtjänstmedarbetare på Net1 håller med om att D-40 blev en flopp & jag tror faktiskt inte att de vill göra om samma misstag med M-90.
M-90 är inte på något vis en ersättare till R-90, den är ju mer tänkt att man lätt ska kunna ta med sig då den är väldigt smidig.
Jag var in på Willy:s idag och där inne fungerar inte 3G från 3, 3G från Telenor eller 3G från Tele2 & Telia, 4G från N4M fungerar inte heller. Dock är det väldigt svag signal med GPRS med Tele2, så jag tog upp M-90 och drog ut båda antennerna och startade modemet och lät det ligga i kundkorgen, loggade in på modemet och kollade "nätverksinformation" och modemet visade 1,8 Mbit/s med en carrier, dock har datataket slagit in för mig så jag kunde inte göra ett helt hastighetstest, dock var svarstiden på 85 ms.
Det "roliga" med detta visar ju att Net1 fungerar med det lilla M-90 modemet med 3,5 km till Gävle skogmur.
Närmaste mast med 3G & 4G är bara ca 500 meter bort - och det dör så fort man kommer innanför entrén till butiken.
Inom en radie på 1 km så finns det 3 st 3G siter för Tele2 / Telia och 1 4G site för Tele2 / Telenor & 1 2G site för Tele2
(& Telenor).
Jag är iaf nöjd med M-90 och med det modemet fick jag en ny "topphastighet" idag på hela

Hemma: Snart Starlink Mini ihop med Ubiquiti Unifi.
Bärbart: Starlink Mini + ZTE MU5001 + Telia Surfanslutning.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obg MAX.
Extra: Allt möjligt...