1

Tråd: E180 och UMR

Provar kombinationen E180, UMR och Tre.

Måste säga att det funkar taskigt och att kombinationen jag körde innan med Option, DIR-451 och Telenor funkade mycket bättre.

Behöver E180:n extra kräm via y-kabel? nån som har erfarenhet?

UMR:en kopplar ner det trådlösa nätet då och då. går även trögt att komma åt admin-sidan, trots att jag provat med olika kanaler. Känt problem? Kör med WPA-kryptering.

Bredbandet kopplar också ner på tok för ofta.

Signalnivåer - 50-55% enligt UMR, fullt-3pinnar i 3Connect.

Tips? Idéer?

2 Senaste redigerad av Samir (2008-08-26 21:43:58)

Sv: E180 och UMR

Hej Benster,

Har kört E180 i nästan en vecka i Stockholm, utan några stora problem. Själva hastigheten befarar jag som att vara nån megabit saktare än Option, men så är det alltid med Huawei.

Att TRE går ner ofta, händer. För mig händer det hela tiden just utanför storstaden. Prova köra E180'n direkt in i datorn och se om den visas som uppkopplad men ändå bär ingen IP trafik efter en viss tid. Det är vanligt hos TRE, sorry to say. Vi tänker göra något åt det, förstås!

Signalnivån vi visar är den vi får från den inbyggda Qualcomm chipset i din modem. Vi översätter värdet till procent (riktiga siffror är 0-31). Att du ser alla pinnar in 3Connect är lite manipulerat uppåt eftersom dem flesta kommer inte ha 100%, så det kommer inte se så bra ut om alla har låg signal. Lägg muspilen på själva signalpinnarna, då kanske visar den siffran i procent.

3

Samir skrev:

Det är vanligt hos TRE, sorry to say. Vi tänker göra något åt det, förstås!

Spännande! Ni tänker alltså göra en fix i UMR:en som kan lösa problemet?

Samir skrev:

Att du ser alla pinnar in 3Connect är lite manipulerat uppåt eftersom dem flesta kommer inte ha 100%, så det kommer inte se så bra ut om alla har låg signal. Lägg muspilen på själva signalpinnarna, då kanske visar den siffran i procent.

Jag var lite otydlig där, men jag har "alla pinnar utom tre (3)"
Tja. Jag vet helt enkelt inte hur många pinnar det finns i 3Connect smile

4

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 3027#p3027

5

Jag åker med E180 här nere i Halmstad sedan en vecka tillbaka, mina erfarenheter är enbart positiva! Jag befinner mej i en lokal som är RÖS skyddad, dvs. värdelös för alla mobila applikationer. Där jag tidigare var tvungen att hänga ut mitt E220 genom fönstret kan jag använda det nya modemet direkt i USBporten.
Även hemma i Haverdal (på landet) så funkar det bättre, jag har kommit upp i mycket högre nedladdningshastigheter med 180 än med 220. 2,6 jämfört med 1.3 tidigare. Inga vetenskapliga tester(jag använder en EEE 900 med original OS) men jag är mycket nöjd.
Däremot så är uppladdningen lika usel som innan (0,1-0,4) trots bredband PRO

Leif

6

Teckade du 199kr/månaden som de nu erbjuder för PRO?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Ja jag har tecknat bredband pro, däremot köpte jag modemet för att slippa lång bindningstid. Modemet kostade 995 kr.

Leif

8

Till benster
Hej

Kunde du använde E 180 till Dink dir 451, och utnyttja den högra hstigheten upp?
Spänande

Ulf

9 Senaste redigerad av TheJaff (2009-07-13 08:37:27)

Jag har problem med UMR + E180. UMR:en tappar 3G-kopplingen väldigt ofta (10 minuters mellanrum) och ibland funkar det att disconnecta/connecta om via webinterfacet, andra gånger måste jag helt bryta strömmen till UMR:en.

Kör jag bredbandskollen.se så har det hänt flera gånger att vid nedladdningstestet så ligger jag på ca 5 mbit/s och vid ca 50% så tappar modemet uppkopplingen. Inte nog med ström? Införskaffa usb-y-kabel? Jag upplever det som lite känsligare om jag dessutom kör på wifi istället för kabel.

Det blir inte bättre av att aktivera connection tracker (kanske tom sämre).

Tacksam för snabbt svar.

(Jag har hittills aldrig tappat uppkopplingen med modemet ansluten till datorn).

PS. Versioner:

UMR: 3.0.5
E180 (Tele2): 11.104.16.05.00

PS2. Har försökt uppgradera modemet enligt instruktionerna på Tele2's sida (http://www.tele2.se/uppgradera-E180.html) men jag lyckas inte, får meddelandet "Inserted data card is not firmware, cant work on" (typ).

10

Alright, skicka oss ett mail till support@dovado.com så kan vi undersöka lite närmare.

Tack

11

Ok, jag håller snacket igång med Dovados support men hitills hittar dom ingen anledning till varför uppkopplingen lägger av med några minuters mellanrum. (Just nu håller jag på o kör en kontinuerlig ping-loggning med modemet direkt i datorn för att se hur länge det håller då).

Så nu skulle jag bara vilja att några av er som kör E180 och UMR skriver vad ni har för erfarenheter och gärna vilken version ni har på er E180-firmware. Själv har jag 11.104.16.05.00, jag har försökt uppgradera enligt instruktionerna på http://www.tele2.se/uppgradera-E180.html men det går ej.

Hoppas på ett positivt svar, jag vill få det här att funka annars åker Dovadon tillbaka till Kjell o Co.

Så, kör ni E180 + UMR, vilken version (på E180) och funkar det bra?

12

Hej, har ibland ungefär samma problem med bl.a. bredbandskollen!

Min E170(!) o/e Dovadon lägger också bara av vid "för hög"(?) nedladdning!

Är det modemet eller Dovadon som inte kan hålla uppkopplingen, det är frågan?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Micke,

Använd både Connection Tracker och "3G General" profil som beskrivet här: http://www.dovado.com/hspa

14

Jag kör E180 (3 mobilt bredband PLUS) med frimware 11.104.16.00.21i min UMR och det fungerar perfekt och har aldrig krånglat det minsta.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

15

TheJaff skrev:

Så, kör ni E180 + UMR, vilken version (på E180) och funkar det bra?

Funkar helt bedrovligt. Om jag kor modemet direkt i datorn funkar allt kalas, men sa snart jag anvander UMR:en kopplar den ner efter allt mellan 10 sekunder till 5 minuter... Har senaste FW till E180 samt 4.0.2 till UMR:en.

Skittrist.

16

fredrik_a,

Skicka ett mail till oss på support@dovado.com så undersöker vi.

tack

17

Tack Samir... Jag skickar e-post under dagen.

18 Senaste redigerad av buecke (2009-11-04 16:38:41)

TheJaff skrev:

PS2. Har försökt uppgradera modemet enligt instruktionerna på Tele2's sida (http://www.tele2.se/uppgradera-E180.html) men jag lyckas inte, får meddelandet "Inserted data card is not firmware, cant work on" (typ).

Har någon lyckats att uppdatera modemet med denna Tele2-firmware? Jag får samma meddelande som TheJaff...

Hälsningar
Daniel

19

buecke skrev:
TheJaff skrev:

Har någon lyckats att uppdatera modemet med denna Tele2-firmware? Jag får samma meddelande som TheJaff...

Hälsningar
Daniel

Same here!

20

Tänkte bara återkoppla med lite info. Det hela "slutade" på ett extremt märkligt sätt faktiskt, och hur det hänger ihop vete gudarna...

När man har lite taskig signal på modemet (anges i UMR:en som en %-sats), d.v.s under 25% så kopplar UMR:en ner väldigt ofta vilket modemet inte gör om man kör det direkt i datorn från samma fysiska plats och signalstyrka (hur märkligt det än låter). Så länge UMR:en har en signalstyrka över 30% dock så fungerar den jättebra. Har kört med UMR:en igång i veckor utan problem så länge jag har den på ett ställe där uppkopplingen "är god".

Hur detta hänger samman, och hur datorn kan acceptera "lägre signal" än UMR:en utan att koppla ner är ju en gåta. Fenomenet känns ju extremt krystat och konstigt, men korrleationen är verkligen100%-ig så alla som tycker sig ha problem med UMR:en och (i mitt fall) 3's nät... Se till att uppkoplingssignalen är "god"... Det löste i alla fall alla mina bekymmer.