Tråd: Var finns säkring för USB portar på PC?
En USB ansluten hårddisksläsare har mördat strömförsörjningen i XP dators USB portar. Funkar med extern hub. Hur får man ihång strömmen igen? Kollas enklast med IR-mus.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Datorsupport » Var finns säkring för USB portar på PC?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
En USB ansluten hårddisksläsare har mördat strömförsörjningen i XP dators USB portar. Funkar med extern hub. Hur får man ihång strömmen igen? Kollas enklast med IR-mus.
finns inga säkringar som skyddar usbport på moderkort.... vad är en USB ansluten "hårddisksläsare" ?
Man ansluter en lös hårddisk till en lång kontakt och strömförsörjer den externt. Kontakten ansluter via USB kretsar till datorns usb ingång. Samma princip som alla externa usb-anslutna hårddiskar.
Det är möjligt att det finns automatisk reser om man stänger av datorn oh låter den vila.
Råkat ut för samma men på en bärbar, lösningen var då att plocka bort batteriet, vänta ett tag och sedan starta om. Har hänt ett antal ggr, blev rätt nervös första gången....
Det är möjligt att det finns automatisk reser om man stänger av datorn oh låter den vila.
Jo ett välbyggt moderkort har "automatsäkringar", en sk polyswitch för bla USB-portarna.
Om:
http://en.wikipedia.org/wiki/Resettable_fuse
Så var det. Men datorn måste vara avstängd ett tag för återställning
Fast det tog över tjugo år av datoranvändande innan jag behövde lära mig hur det är
Fast det tog över tjugo år av datoranvändande innan jag behövde lära mig hur det är
Jo men alla moderkort har inte sådana här intelligenta säkringar.
MS och Intel utvecklade mellan 1997 o 2001 en "standard" för all hårdvara och det är lite olika.
Om:
http://en.wikipedia.org/wiki/PC_97
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Datorsupport » Var finns säkring för USB portar på PC?