Tråd: Funkar programvara för annan operatör?
Hej!
Jag hör till den utdöende del av mäskligheten som inte använder mobilt Internet till vardags så vad har jag här att göra? Jo, för ett par år sedan, när mitt Telia fiberbredband varit nere, köpte jag till en "basic" mobil tjänst att ha som reserv. Jag fick ett Huawei E173 modem som jag använt några timmar vid två tillfällen. När jag nu ska åka till Spanien på ett par veckor slog det mig att jag kanske kunde ha mer nytta av modemet än att bara vänta på att fibern ska gå ner igen, nämligen som värd för ett lokalt SIM-kort för att nödtorftigt surfa på semestern. Jag har (tror jag) låst upp modemet med program jag hittade på nätet så det borde acceptera annat SIM-kort än Telias men programvaran som installeras när man ansluter modemet till en USB-port är ju skräddarsytt för Telia. Kan man ändå använda det för att göra de lokala inställningar som kan behövas och för att koppla upp till en annan operatör (det är Orange jag funderar på) eller måste man skaffa en annan programvara. Var hittar man i så fall en sådan?