Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?
Husknuten skrev:goliat skrev:Oj va dålig täckning Telia hade i hela Småland ...men jag tittade på utbyggnadskartan ..som ska starta flera sändare inom kort...jag har nog bara tur som har bra täckning här ...sedan är ju Småland väldigt otacksam och ha 4G ..finns ju inte en kotte på flera mil
Men jag vidhåller ..mellan GBG och Uddevalla ..det är en av västkustens mest trafikerade vägar..jaa i hela Sverige..ibland är det kö ut från Göteborg mellan Kungälv och GBG ..borde vara 3 filer på motorvägen
jag tycker det är riktigt dåligt av 3 och ha så dålig 4G täckning där ..ingen alls ..hoppas dom har bra 3G täckning där istället så annars kan man inte surfa alls på en av Sveriges tätaste motorvägarTre verkar prioritera ställen med dåligt/långsamt 3G när det kommer till 4G-utbyggnad, vilket förmodligen är ganska vettigt egentligen.
Jag antar att det är bra 3G-täckning på platsen du nämner? Med ett icke-överbelastat 3G-nät med DC-HSPA är mervärdet med 4G mycket litet. På platser med endast 3 eller 6 Mbit HSDPA är det däremot en helt annan femma.
Angående Telia så har jag tröttnat på dem och bytt till Hallon i min mobil. De har höjt priserna kraftigt utan att förbättra täckningen nämnvärt. De kan eventuellt höja priserna EFTER att de pumpat in 10 miljarder i nätet, men inte före.
Som kund skiter jag i vad som eventuellt komma skall om 2 år. Jag är bara intresserad av vad som finns.
Instämmer! Jag har inget intresse av eller anledning till att göda Telia som har helt sjuka priser. Verkar ibland som om de inte fattat att de har konkurrens. Jag kör med Telenor och Tre både vad gäller mobilt bredband och telefoni. Är mycket nöjd med främst Tre. Bra priser och utmärkt prestanda. Telias storhetstid som operatören med överlägsen täckning är förbi om man som jag bor i södra Sverige.
Det är samma intressanta fenomen som drabbar de flesta storföretag förr eller senare: Storhetsvansinne och tron att man kan bestämma över marknaden!
Apple är ett utmärkt exempel. De tror att de kan strunta i att göra en Iphone 5 med LTE-stöd utanför USA och fortfarande behålla alla kunder samtidigt som de tar marknadens högsta priser. Naivt!
Telia tror att de kan ta marknadens högsta priser och lura folk att de har bäst täckning trots att de bara satsat ett absolut minimum på näten efter GSM.
Amerikanska bilinstustrin tror att de kan fortsätta sälja sin besinslukande monster till bilar när bensinpriserna skenar och asiatiska tillverkare med små och snåla bilar säljer som smör i staterna.
Det finns många fler exempel och alla kommer att gå samma öde tillmötes om de inte ändrar inställning illa kvickt!