Tråd: Önskemål: Statistik på överförd datamängd med UMR
Vi använder mobilt bredband som vår enda uppkoppling när vi är i Östersund. Vi har bland annat ett Telia-abonemang som stryps till 0,03MB/s när vi kommer över 5Gig överförd datamängd (både upp och ned inräknat) vilket jag fick lära mig förra månaden då det plötsligt började gå väldigt segt att surfa.
Jag som är van vid 10/10-lina brukar spela streamad musik i princip alla vakna timmar på dygnet och det funkar naturligtvis inte när gränsen ligger på 5GB.
Jag har provat lite olika program för att mäta datamängden och de funkar rätt bra förrutom att de läser av all trafik, även den lokala trafiken. Det gör att när jag t.ex. streamar film till min PS3 skjuter mätaren i höjden direkt. Aningen missvisande.
Det skulle därför vara grymt smidigt om man kunde få statistik direkt i routern, så att man enkelt ser hur mycket som skickats och tagits imot via modemet. Det behöver ju inte vara en massa flashiga staplar utan en räknare som man lätt kan nollställa vid ny månad etc.
Det finns en sån funktion i programmet jag använder för att koppla upp mig med modemet inkopplat direkt i datorn men det hjälper ju inte när modemet sitter i routern.
mvh Alex.