Tråd: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN
Hej alla!
Efter att läst om alla som blivit spärrade tänkte jag dela med mig av ett litet tips som får bort spärren för mig. Nämligen byte av APN.
Det är ganska enkelt och allt ni behöver göra är att byta APN i router eller i telenors medföljande programvara för deras modem (Telenor Mobile Partner). Nerladdningar (från webbsidor), speedtests, youtube och inläsningar av webbplatser är snabbt men nerladdningar av torrenter, spel från steam och kollandes på livestreams (twitch) är lika långsamt som det spärrade. Så det är inte någon mirakelmetod tyvärr men det gör att aftonbladet läses in lite fortare och det är alltid välkommet!
Orginal APN är internet.telenor.se, denna används som standard och är profilen som heter Telenor i anslutningslistan i TMP (Telenor Mobile Partner).
Ansluten till standard APN får jag (under spärrning) detta resultat:
För att ändra APN och (kanske) komma runt spärren följ dessa enkla steg.
1. Koppla från anslutningen genom att klicka på "Koppla Från" i TMP.
2. Klicka upp Alternativ (Verktyg -> Alternativ) och klicka sedan på "Profiladministration".
3. Klicka på ny och skriv in valfritt profilnamn (Smart är kanske att döpa profilen till "Spärrad") och vid APN välj statisk och skriv in,
services.telenor.se
4. Klicka på spara och sedan OK.
5. När du ska ansluta till Internet välj profilen "Spärrad"
Testa din anslutning!
Med detta får jag följande resultat:
Från 0.5/0.5 till 22/2 (Som är runt normalt) är ganska bra enligt mig och gör mig gladare
Hoppas detta var till hjälp för någon!
OBS! Efter att denna gjorts har begränsningen höjts till 200GB/månad samt begränsning på 3mbit/s.
VPN:
Om du vill ladda ner torrenter, ladda ner från steam, surfa på andra portar än 80 / använda andra portar än 80 utan att vara begränsad på 3 mbit/s genom dessa (3mbit/s = ca 370 kb/s nerladdningshastighet) kan du använda dig av en VPN-tjänst som erbjuder anslutning via port 80 (TCP) och använder sig av openVPN!. Detta är den port som inte är hastighetsbegränsad och om du skickar trafiken genom denna port får du mycket snabbare nerladdningshastigheter på andra portar. Om du har en router med DD-wrt kan du i den ansluta till openVPN och dela anslutningen med fler än att bara ha det på din dator.
Några som erbjuder detta är:
iPredator (erbjuder anslutning via alla portar utom TCP 10050 och UDP 22)
AirVPN (erbjuder anslutning via portar 443, 80 samt 53 via UDP samt TCP)
Om ni vet fler VPN-tjänster som gör detta kan ni skriva i tråden så lägger jag till dessa i listan.
Några som INTE erbjuder detta är:
Anonine
Lycka till!
Med Vänliga Hälsningar
Fidde