Tack! Jag hade inte noterat möjligheten att lägga till antennhöjd. Så vitt jag förstått bygger höjdprofilen på radarmätningar från rymden. Får inte googlehöjder att fungera. För svenska förhållanden finns lantmäteriets egna höjddata men jag har inte funnit någon site där man kan få fram en bra höjdprofil.
Intressant i Dannes fall att ett hus kan finnas i vägen men att det ända kan fungera, det hade jag inte trott. Jag föreställde mig att huvudelen av signalen går direkt line of sight. Det vore intressant med en koll där man förflyttar sig sidledes så att huset 70 meter bort kommer ur siktlinjen mer eller mindre och därvid noterar vilken inverkan detta har på signaldata och fart. Det finns få empiriska data om inverkan av hinder, åtminstone efter vad jag funnit vid googlande. Det förefaller intuitivt lite osannolikt att diffraktion runt husknutarna skulle hjälpa upp signalen.
Om frekvensen byts till 800 eller 900 i beräkningsrutan vidgas fresnelzonen. Terrängprofilem utgör således ett filter till förmån för den högre frekvensen 2600. Lite skog i siktlinjen hade varit ett filter till förmån för de lägre frekvenserna.
Kul för Danne men så stor täckningsradie kan nog ställa till problem i nätplaneringen. Dannes antenn bör befinna sig i överkant av en svagt nedtiltad antennlob. Så det är möjligt att det vore kontraproduktivt att höja mottagarantennen när väl (första) fresnelzonen är fri.
Höjdprofilsiten med det fåniga namnet borde klistras i antenndelen av forum.Får skriva en post om Fresnelzon och höjdprofil men inte nu på paddan.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.