det var ett mycket bra övningsexempel. Vi kom ju fram till att Tres mast var PCI 21 och 10 MHz, därmed säkerligen 800. Samt att kortet förmodligen inte var aktiverat. Och att servicebutiken hjälpte. vilket forutsatte attt vi visste att ett upplåst E392 ska funka äve med Tre.
Frågan är nu om 21 ligger 2km söder om dig eller om det är en annan mast.
Med den utrustning jag använder hade det tagit fem minuter att komma fram till diagnos om jag varit på plats. Först nätöversikt, sedan logg över anslutningsproblemet.
En panelantenn kommer att funka bra. De värden du fått idag med RSRQ -7 är bättre än -9 och -11 du fått tidigare så du verkar ha ställt routern på ett bättre ställe. Med en Mimoantenn (panel) bör du kunna komma upp i 25 mbit ned och 20 upp, det är vad jag får på landet 2000 meter från Telia 800 basstationen med lite skog emellan. Jag har använt BAZ 800 panel på flera ställen, titta på FP12
http://www.spezialantennen.eu/lteantennen/index.php
Den dyrare är med 2x10 meter bra koaxialkabel. LTE antennerna visas bara på tyska sidan. Jag skickade bankbetalning över nätet. Den stora 18 dB antennen behöver du inte. Kom ihåg att beställ utan text, annars får man BAZ blaffa i blått.
För Tres frekvensblock på 800 ska du beställa en antenn avstäm för O2, de frekvenserna stämmer prick. den kommer attt funka på telia också om du vill.
En fördel du har är att det torde bli glest med Tre-antenner hos dig. Då minskar interferensen och både DL och UL speed bli bättre. När man väljer placering är det bra om bara önskad från operatören mast ser antennen. OOm du hörs för bra hos en annan mast kan upload speed sjunka, den masten kräver att du dämpar dig via funktion Inter Cell Interference Coordination.
Den goda pingtiden 26 ms vittnar om ren signal, med möjlighet för ännu bättre fart.
Nu kommer barnen nog att förlåta pappas upptagenhet med internetförbindelsen.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.