@crippan
Om upplåsningen. Du har rätt funkar de för 3G ska det funka för 4G också. Supporttjejen var så okunnig att hon till och med saknade insikt om hur värdelös hon var. A blissful state. Du har inte nått fram till dem som håller på med nätet och begriper att PCI är förkortning för Physical Cell Identity och översätts bäst med täckningsområde. Värdet används i kommunikationen mellan router och basstationen. Basstationens celler har varsin unik Cell Identity, men den har du inte fått fram i routern. Den visas dock i telenors dashboard för E392.
Det verkar ibland råda psykotisk förvirring i nätadministrationen så det är väl möjligt att masten inte är igång för drift än. I ett fall med telenor i Skåne som varit uppe säger support att den mast och de täckningsområden som anges på telenors täckningskarta inte finns i verkligheten vilket ställt till en del oreda för användare som undrar var de får signal från.
Har du möjlighet så testa i Stockholm, där finns Tre FDD på 2600. Det finns en Service Trebutik på Gamla Brogatsn nära Centralen. De har elluttag i fönstret så man kan sitta där och testa en router i lugn och ro. Det har jag gjort i våras. De bör vara tillmötesgående om du berättar hur virrigt det presenteras. Att det är en upplåst teliarouter struntar de i för de är inte krängare. Jag testade en tysk router, vitsen var att man fick signal från många operatörer just där.
Danne bekräftar att E392 funkar på Tre 800 FDD och därmed bör det även fungera på 2600 FDD. Jag har i dag testat ett upplåst telia E392 i nyöppnat belgiskt 4G nät på 1800 FDD. Funkar perfekt med telenors dashboard och både PCI och Cell ID visas i diagnostik. Farten 50/12.
Om du skaffar ett E392 är det ju användbart på resa mm. Även utomlands och för 3G.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.