176 Senaste redigerad av Sven P (2013-02-07 19:30:11)

Sv: Telenor 4g spärr

Nu djäklar, nu gräver jag upp stridsyxan och tar strid med Telenor..

Skrev här för några veckor sedan om att min hastighet på 4G dramatiskt sjönk efter ett snöoväder en söndag..
Röda lamporna tände sig på 4G och Internet...OK tänkte jag, kanske masterna är känsliga för snö...
Starta om min DWR-923 och alla lamporna lyste grönt..farten var visserligen lite sämre  brukar ha mellan 15-20 Mbit/s..
Nu låg det på mellan 7-10 Mbit/s...kväll, många på linjen, tog det inte så allvarligt.

Dagen efter, måndag morgon, var farten bara 4-5 Mbit/s  och 0, 05 upp...  Fan tänkte jag...  men ringer inte Telenor
Tisdag ringer jag...Samma tjat om att starta om, sitter alla kablar fast osv..Jag vet att allt är OK hos mig, det är fel på er sändning..

- Då ville han att jag skulle prova min utrustning nån annanstans...
- Du, erat modem är inte batteridrivet, jag har två externa antenner, och apparaten sitter fast i ett väggfäste..
Inget jag springer omkring med..

-Ja vi kan ju inte skicka ut nån reparatör om vi inte vet om du testat din utrustning på annan plats...men han lova och ta kontakt med nån och återkomma..han återkom inte och jag ringde upp igen..samma tjôt igen...prova nån annanstans...
- Du har möjligen inte resettat dit modem med ett gem?
-Varför skulle jag det...har haft det på 4G och 900 MHz ii snart ett halvår (för det fick jag lära mig på detta forum), för ni löste inte problemet med att det blev tvärstopp i Autoläget..

Så efter lite diskussioner, bad han mig gå in i DWR:en och ändra tilll 3G igen..
Så jag gick in och ändra (han erbjöd sig att ändra från sitt håll) 
När det var gjort och jag starta om, så gick det att surfa i 25 Mbit ner och 3-4 Mbit upp...Kanon...

Men sa jag...har ni fixat detta med modemet tvärlåser ibland och man får starta om, alt vänta i 10 min...
Det var inget han kände till... 

Men lova att ni kollar er mast, eller så är det fel på modemet, vilket jag betvivlar..det hände vid snöfallet..
Så kör jag på 3G ett tag, och ser om det fungerar...

Gjorde det några dagar, men jag använde inte Internet så flitigt å andra sidan..men när jag gjorde det så kom låsningarna igen...


Stått ut i 2 veckor eller vad det nu kan vara, och ställde om till 4G igen...

Oförändrat..3-5 Mbit ner och 0,065 upp...
Givetvis ringer jag Telenor..förklarar allt som hänt...hon kollar inne i min DWR..ja men du har ju haft uppåt 20MBit...!!!
-Ja, men på 3G, jag vill ha det problemfria 4G jag hade innan..

Då kommer hon också med detta att prova modemet nån annanstans.....
Vilket jag inte vill...och hon ville inte skicka ut nån till masten...
Kommer ingen vart med henne...ger upp, vill inte käfta mer.. för hon ser inget fel vare sig i min DWR eller på masten..

När jag lagt på, så tänker jag på min grabb, som var den som rekommenderade detta bolag..han kom hem med sin DWR  och jag blev heltänd..
Det ska jag skaffa bums..han hade haft det en månad, hade inge externa antenner, då han såg masten på nära håll och hade hyfsad bra fart..
Om jag skulle be honom komma hem med sin DWR till mig...Hade tänkt ringa honom imorgon och kommit hit till helgen..

Nu ringde han mig istället ikväll...var skitförbannad...på Telenor.. 
Det gick knappt att surfa, och han hade precis köpt en ny bärbar dator och behövde ladda ner drivrutiner till skrivaren han skulle installera..

Så han ringer Telenor
-Du har förbrukat din kvot..har du läst det finstilta i kontraktet...
Han gick ju i taket givetvis, när jag beställde, vad jag trodde var det bästa, för 349:-/mån så sa ni att jag hade fri surf, obegränsat..
Nu har jag 0,5 Mbit/s ner... 

Så han var topp tunnor rasande...

Så nu tror jag att de har gjort så med mig också, fast de inget sa om det i telefon... 
Inget besked om hur länge detta varar, är det på livstid? 
Dags att ta kontakt med Konsumentombudsmannen, skriva om det på Facebook och dela med sig så man får igång ett motstånd mot detta lurendrejeri..De har strypt mitt abonnemang, då ska de banne mig sänka priset..

Tänker ringa upp dem imorgon, tänker inte vara så jävla snäll längre...nu ska det vädras

Humorn är flytvästen på livets flod

177

Sv: Telenor 4g spärr

Fast om du har 3-5 Mbit/sekund  och låg upphastighet ner har de inte strypt din hastighet - det är för att du kör 3G i stället för 4G (men 4G borde förstås fungera). Strypningen grabben drabbas av släpper när han kommer under 100 GB de senaste 30 dagarna, så den varar åtminstone inte livstid ...

När mitt 4G strulade i december ville de också att jag skulle testa på annan plats, och de blev ganska paffa när jag levererade ett Excelark som visade exakt var det fungerade och inte fungerade, med Cell-ID, hastighet och annat. Jag funderar på att fakturera dem för felsökningstiden smile

178

Sv: Telenor 4g spärr

oj wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

179

Sv: Telenor 4g spärr

Jo men jag körde på 4G och 900 MHz, fick tipset om att ställa in det på det förra sommaren, för vid leverans stod den på Auto, och 4G lampan lyste i gulrött...
Det låste sig ofta under första provmånaden, och jag var på vippen att lämna tillbaka skiten..tills jag fann detta forum.

Minns inte vem det var som tipsa mig, om det var Micke eller JonasOlof  , men när jag gick in och ställde om till enbart 4G så tände sig min 4G lampa grönt och jag blev överlycklig över att felet var löst.
Inga mer låsningar..visserligen sjönk farten till 20Mbit/s mot att det var 25 MBit på 3G  , fick däremot bättre uppladdningsfart..6-8 Mbiit, och det var jag mer beroende av..

Humorn är flytvästen på livets flod

180

Sv: Telenor 4g spärr

Jag fick ett direktavslut på mitt abonnemang efter många turer och överbevisningar. Var lovad direktavslut sedan tidigare "bara att ringa igen", men sen vägrade dom nu när ingenting fungerade längre. Kör på 3G.....Vi har en mätning från Bredbandskollen på 57Mbit/s inrapporterad....bla bla.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

181

Sv: Telenor 4g spärr

jonasolof skrev:
zwante skrev:

Som reaktion på telenors spärr har det startats en facebook sida.
http://www.facebook.com/Telenor4gUppror

Spelar ingen roll, bolagen behöver ändra så att inte många subventionerar storförbrukare

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ … 892918.svd

Vad är kostnadstäckande intäkt för 100 GB per månad?

Men om man nu inte kan sälja ett abonnemang som är "Fri surf" kanske man inte ska marknadsföra det på sätten Telenor gör och ha ett abonnemang med just.. "Fri surf"? "Fri surf" är egentligen ett "Premium 85 GB" och om det hade hetat så hade ingen gnällt eller haft anledning att gnälla åtminstone. Nu heter det "Fri surf" och för oss som skaffade för något år sen fanns det INGEN hint om någon gräns på 100 GB. Allmänna villkor har haft en rad som 'delad resurs och kraftig användning'.

Man kan inte marknadsföra enligt youtube-filmen nedan och sen förvänta sig att folk inte blir arga när de ersätter sina ADSL med löften från säljare att 'deeet finns inga begränsningar'.

Gränsen är orimligt låg och bandbredden man får är för låg. En balans där vore att önska. Gräns på 150-250 GB eller dylikt med 5-10 Mbit kvar så man fortfarande kan göra det Telenor skryter vitt och brett om att det är så bra på?

https://www.youtube.com/embed/TtLYuBSvWC4?autoplay=1

182

Sv: Telenor 4g spärr

Det som jag tycker är mera upprört....även om jag med anser att "fri surf" ska vara obegränsad om man säger det. Samtidigt om det nu stämmer med att kapaciteten är begränsad resurs fast hur ett o samma bolag kan ha så skillda begräsningar i sverige/Danmark.........men...skälvklart ska man ha ny datamängd vid månadskiftet för Internetleverantören skickar ut en ny räkning och då ska ny data gälla för den betalda perioden=basic
Anmärkningsvärt att dom inte blivit anmälda för detta ännu.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

183

Sv: Telenor 4g spärr

Nu har jag skrivit och ringt, och nog fan har det hänt något, fast ingen vill erkänna det..
Ställde om min D-link till 4G igen, och nu var det min gamla fart, 15-17 Mbit/s ner...men inte när det gäller skicka.
Där hamnar jag på 0.6 och runt det.. små variationer

Så jag skriver det på Telenors Facebooksida, och hon ber mig ta kontakt i meddelande till henne..vilket jag gör..
Där ber hon mig ringa supporten, och det missförstod jag, trodde hon menade betalsupporten för 19 kr minuten..

Men det var deras support hon menade...Ny människa och, och dra hela historien igen...
Pratat med grannen, som inte märkt nånting alls av störningen jag haft..
så det mäste vara min D-link sa jag..

Så vi var inne och tittade i ProfilConfiguration om APN var rätt inställd, det var den..
Supportkillen startade om i stationen, och bad mig starta om D-linken om fem minuter..

Blev ingen förbättring...Ringer igen..ny kille, drar den korta versionen av mina problem..det är låg fart på skicka..har 0,65Mbit
Han ska titta, och försvinner en bra stund. Under tiden kör jag Bredbandskollen, gång på gång, och hela tiden blir Skicka lite bättre.. kommer upp i 1,4 Mbits..ibland sämre..
När supportkillen kommer tillbaka frågar jag om han skruvat lite nånstans, för nu var det bättre..

Nej, det hade han inte...
Han sa bara att jag ligger utanför täckningsområdet, och förstod varför jag hade mina externa antenner...och att det var "felet"

- Ja..men det har ju fungerat ett halvår minst..inga problem, sen komme det en jäkla massa blötsnö, sedan fungerar det som skit..

Jo..det kunde kanske vara nåt fel i station...men inget om att åtgärda det..så jag orkade inte tjafsa..nu rullar det hyfsat..ska jag skicka stora filer får jag väl koppla över till 3G...

Välsignad vare den dag alla har Fibernät..

Humorn är flytvästen på livets flod

184

Sv: Telenor 4g spärr

Sven P skrev:

Välsignad vare den dag alla har Fibernät..

Den dagen kommer aldrig !

Det jag kan hålla med om är att jag kan inte påminna mig när jag pratat med Telenor utan att bli irriterad eller som oftast förbannad på korkade svar. Det måste vara nåt fundamentalt fel på "skolningen" och bossandet över supporten !

Sen i sak så är det ju bara att "bita ihop"... ingenting blir bättre av en massa gnäll.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

185

Sv: Telenor 4g spärr

ringde supporten för operatör X, gnäll, inget dom kan göra? begär uppsägning av abg under samma samtal.
blev tillsagd att prova igen...
20mbit, från tidigare 3mbit.

något gjorde dom ivf, dom vägrade erkänna det.
ett annat abg, samma modell tecknat samtidigt ger samma 3mbit fortfarande.

undligt

186

Sv: Telenor 4g spärr

Gå in på http://www.facebook.com/Telenor4gUppror/likes och skriv och sprid så kanske vi kan göra vår röst hörd.

187 Senaste redigerad av farshin (2013-02-13 01:19:35)

Sv: Telenor 4g spärr

Sorry to write in English.

I posted the complete situation in Telenor's facebook page and they deleted it. I'm not offended and even feel better
as that probably hit them in where they didn't like it.

There have been already a lot posting the same issue on their page and I commented the deleted message under each. Please
support every single post regarding the issue there. What they provide support looks like to be only for those who have
no clue of even how to turn on their modems, never mind us with such a specific but big issue.

Has any one tried consumer right agency?

Below is the post that got deleted:

======================================================
======================================================

"I believe you are providing your customers with false information regarding the services you offer to them. This has been mentioned by a lot of other users regarding Telenor 4G max subscription.

I signed up for Mobil bredband stor(Big D-link modem) last year in feb. At that time this 4G service was new among your services and you were going to attract customers. I called your customer support several times and they advised with this service you are able to surf as much as you like, go ahead and try it. It was perfect for the first few months.

Now it has become very common for you to limit those above 100GB per month usage to a speed of 0.5 Mbps.

A few concerns regarding the above:

1- Do you act as a national police for 4G network? Why do you limit your customers to such a low speed? Do you intend to teach them how to use reasonably? If your intention is to provide all customers a good quality of service usage, why don't you limit those customers to 1-2 Mbps? Are they going to abuse the network with that speed as well?  Why you do that is to scare them off. 0.5 Mbps in 2013 is very unprofessional and an insult to your customers.

2- You offer those high consumers no option to upgrade to a higher traffic per month, nor any possibility of buying extra traffic for a specific month. why? I offered your customer service another 350 kr for this month I used extra and they rejected it. It only leads to a big WHY.

3- It is 2013. Sweden got Netflix and HBO, they offer streaming videos of up to a quality of 1080p. Consumers are getting more and more toward big screens and watching HD quality videos. A single Movie with a quality of 1080p can consume an average of 6 to 10GB on Netflix while 100GB per month is about 3GB per day. How can you call this free surf? Your customer service mentions that we only block it 16:00 to 24:00 and it's not a big deal. Do you consider everybody as to be receiving social and sitting at home from morning to evening? I and my sambo work from 8:00 to 16:00 and as soon as we hit home, we are limited with no Internet connection (0.5 Mbps).

This is in no way acceptable. I'm taking this to a consumer right agency to cancel my contract and I encourage every body else with the same service to do the same unless you decide to do something with a gesture of good will toward your customers.

Your options:

1- You could either limit high usage customers to a higher speed of 2Mbps.
2- You could let high consumers to buy extra traffic for a specific month like other mobil bredband products
3- You could let them to pay extra monthly for a specific extra amount of usage.

This is if we dodge the fact that how you advertised the service in the beginning.
"

188

Sv: Telenor 4g spärr

Go in and post it again.
Id continue until they ban me.

189

Sv: Telenor 4g spärr

Andy78 skrev:

Go in and post it again.
Id continue until they ban me.

lol, ok smile

190

Sv: Telenor 4g spärr

Öppet brev till Telenors VD Lars-Åke Norling angående 4G fri surf

1) Ändra logiken för spärren, ha kvar samma nivå, om Ni absolut måste det (Tydligen har Ni inte någon spärr för företagsabonnemang, då mister resonemanget kring en begränsad delad resurs lite av sitt syfte). Mät i stället på fasta 30 dagars perioder, t ex samma som fakturaperioden så är det lätt att kontrollera hur mycket man har kvar. Om man skulle slå i taket, ska det finnas en möjlighet att köpa till t ex 10-100 GB till ett fast pris. Att erbjuda sina kunder att köpa ett abonnemang till, är ett grovt hån. När ny period börjar, så nollställs räkningen av datatrafiken.
Om Ni gör detta skulle det underlätta mycket för er kundtjänst och era kunder.
2) Om Ni säger att spärren endast ska gälla mellan vissa klockslag, se till att det fungerar i praktiken.
3) Utbilda Er kundtjänst personal, får man tre olika svar på samma frågan känns det inte speciellt seriöst.
4) Sluta att använda Er slogan "Fri surf på riktigt" så länge Ni har begränsningar i era abonnemang. Att man kan surfa i 0,5 Mbits är inte fri surf på riktigt.

mvh Lars Blixt

191

Sv: Telenor 4g spärr

På dom bara.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

192

Sv: Telenor 4g spärr

vi kanske ska spamma deras facebook om denna text wink som ibviking skrivit

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

193

Sv: Telenor 4g spärr

lbviking skrev:

Öppet brev till Telenors VD Lars-Åke Norling angående 4G fri surf

1) Ändra logiken för spärren, ha kvar samma nivå, om Ni absolut måste det (Tydligen har Ni inte någon spärr för företagsabonnemang, då mister resonemanget kring en begränsad delad resurs lite av sitt syfte). Mät i stället på fasta 30 dagars perioder, t ex samma som fakturaperioden så är det lätt att kontrollera hur mycket man har kvar. Om man skulle slå i taket, ska det finnas en möjlighet att köpa till t ex 10-100 GB till ett fast pris. Att erbjuda sina kunder att köpa ett abonnemang till, är ett grovt hån. När ny period börjar, så nollställs räkningen av datatrafiken.
Om Ni gör detta skulle det underlätta mycket för er kundtjänst och era kunder.
2) Om Ni säger att spärren endast ska gälla mellan vissa klockslag, se till att det fungerar i praktiken.
3) Utbilda Er kundtjänst personal, får man tre olika svar på samma frågan känns det inte speciellt seriöst.
4) Sluta att använda Er slogan "Fri surf på riktigt" så länge Ni har begränsningar i era abonnemang. Att man kan surfa i 0,5 Mbits är inte fri surf på riktigt.

mvh Lars Blixt

194 Senaste redigerad av joo_x (2013-02-14 20:48:47)

Sv: Telenor 4g spärr

Jag gjorde en anmälan till Konsumentverket med samma innebörd i mellandagarna. Har inte hört något mer än att KOV mottagit min anmälan.

Vi klarar oss numera från spärr genom att köra kontantkort en vecka varje månad. Kostar 89 spänn. Men det verkarar bara gå att få 3 g och 6 mbit ner. Uppkopplingen är inte lika stabil som 4g.

Har bara 6 mån kvar med skiten smile

195

Sv: Telenor 4g spärr

Detta skrev jag i meddelande till Telenor på deras facebook sida. Bad min kontakta att skicka det vidare högre upp i organisationen. Hittade inte Telenors VDs mail men däremot hans linkedin konto tänkte skicka ett meddelande, men texten var för långt, så jag tänkte att jag skulle skriva en webbadress så han kunde läsa det men det var inte tillåtet att skicka med länkar, tyvärr. så det blev inget meddelande till honom.

196

Sv: Telenor 4g spärr

blir nog en reaktion om det kommer tillräckligt offta på deras facebook kanske

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

197

Sv: Telenor 4g spärr

Kollade nyss med Canal Digital om deras deal med Telenor var annorlunda, men så var icke fallet - det är samma policy på det. Säljaren jag pratade med höll med om att det är stenkorkat, men det tog en stund innan han insåg de villkor som gäller - CD säljer tjänsten i paket med sitt kanalpaket för att kunna använda OnDemand, och då lär man göra slut på 100 GB rätt snabbt.

Kul att köpa det paketet, och det visar sig efter ett par veckor att man får se CD:s utbud i en halv megabit ...

198 Senaste redigerad av plun (2013-02-15 19:04:10)

Sv: Telenor 4g spärr

afe skrev:

Kollade nyss med Canal Digital om deras deal med Telenor var annorlunda, men så var icke fallet - det är samma policy på det. Säljaren jag pratade med höll med om att det är stenkorkat, men det tog en stund innan han insåg de villkor som gäller - CD säljer tjänsten i paket med sitt kanalpaket för att kunna använda OnDemand, och då lär man göra slut på 100 GB rätt snabbt.

Kul att köpa det paketet, och det visar sig efter ett par veckor att man får se CD:s utbud i en halv megabit ...

Jo du har ju diskuterat med den rätta partnern som verkligen vet problemet med GB. smile

Men OK vi skiter i all utbyggnad och satsar alla pengar på att förtäta alla befintliga kunders nät så blir nog alla glada...

Vilken polemik det är i tråden smile

(det jag håller med om är Telenors fåniga reklam om "fri surf" samt den obefintliga "howton" hur man har koll på sin förbrukning)

Vad är en GB  ?

Jag VÄGRAR att nätet ska sänkas av de som inte fattar vad en GB är !!!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

199

Sv: Telenor 4g spärr

Säljaren på CD höll länge fast vid att det är fri surf, men när jag berättade var han hittade villkoren på Telenors sida vek han sig och höll med om att det nog är rätt ointressant med det abonnemanget om man tänker använda deras streamingtjänster.

Jag ringde också BBB, och de svarade att det kommer vara möjligt att hålla koll på förbrukningen i framtiden ...

200

Sv: Telenor 4g spärr

afe skrev:

Säljaren på CD höll länge fast vid att det är fri surf, men när jag berättade var han hittade villkoren på Telenors sida vek han sig och höll med om att det nog är rätt ointressant med det abonnemanget om man tänker använda deras streamingtjänster.

Jag ringde också BBB, och de svarade att det kommer vara möjligt att hålla koll på förbrukningen i framtiden ...

Jo men självklart vill en säljare hos CD sälja så många abb som möjligt han har ju provision... smile

Sen i sak så kan jag INTE förstå att man inte förstår att nätet sänks samt har sina begränsningar ??

En stor gåta för mig !

Bortskämda användare som kör in i väggen och börjar fundera på vad en GB är för nåt samt startar fåniga upprop.

Men visst... i sann egoism så ska man då tvinga Telenor att förtäta nätet för befintliga kunder isf att täcka större områden.

Suck !  sad

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile