E589 säljs som omdet vore en router lämplig var som helst när det är uppenbart att den bara kan fungera bra i områden med god täckning. Missledande säljinfo och okunniga kunder leder till missnöje.
Alla områden har inte god täckning. Men det går att få bra 4G förbindelse på många ställen i alla fall med rätt router och rätt antenner. Finns inget annat finns Net1och där gäller samma sak.rätt grejor för situationen, inte någon förhoppning att minsta möjliga ska ge strålande resultat.
en jämförelse om E589 som antas ska kunna bäras omkring och fungera med sina inbyggda antenner:ta en transistorradio, bryt av antennen. Den kommer förmodligen fortfarande gå att lyssna på om man placerar den noggrant på rätt ställe i huset och vrider den rätt. Taskig funktion, men det behöver inte betyda att det är fel på FM-sändaren.
Huawei sålde en bluff med sin första 3G mifi E5830 som inte ens hade uttag för en antenn. Fullkomligt hopplös att använda. men operatörer sålde den glatt. Man fick ständigt leta efter något ställe där den kunde få signal. Patetisk pryl, ligger här och skräpar.
Med vids tvekan köpte jag sedan nästa huaweimifi E583C, mest för att den var så snyggt designad. Plus att den har uttag för antenn. Den har funkat bra men så har jag också realistiska förväntningar och har ofta använt en liten yttre rundstrålande huaeei-antenn som hjälpt upp.
Stått och tittat på E589 och flinat åt säljsnacket. Den är nog bra ibland men ibland är för sällan så jag ser inte behovet. Den säljs på illusionen att Telia har tillräckligt god täckning inomhus överallt på 4G eller 3G. Det är inte sant. Men å andra sidan så har väl köparen ett minimum av undersökningsplikt så bluffen kan inte vändas mot Telia.
För dem som har ett definierat användningsområde, t ex router i bil, kan nog E589 vara bra men inte som en all round router som ersätter en fast router för kontor och hem.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.