Tråd: Bredbandslösning för lantstället?
Hej, ny på forumet, och börjar med en tråd, som säkerligen inte blir något rakt svar på
Vi har ett lantställe mellan Rättvik och Leksand i Dalarna, som har en tomt på cirka 80x45 meter. Finns ett antal hus placerade i utkanten av tomten, med en stor gräsmatta i mitten.
Vi söker en bredbandslösning för lantstället. Vi vill kunna surfa bättre än det går idag. Och hur går det idag då? Sådär... Vi har oavsett operatör (testat Telia, 3, Telenor och Tele2) väldigt dålig 3G täckning på tomten. Det är som bäst 1 eller 2 pinnar utav 5, i marknivå, men oftast så är vi nere på 4 pinnar 2G/EDGE, och speciellt inomhus.
Telefonin funkar bra med 2G så den kan vi ta bort ur ekvationen.
Jag har läst en hel del, och om jag nu begriper bnånting av vad jag läst, så känns det som om en lösning där man monterar en antenn (riktningsbar eller rundstrålande?) för 3G nätet (4G finns inte ens på täckningskartorna..) högt uppe på ett av husen, sedan till en router med WiFi, så borde man vara "hemma"? Eller?
Det som isåfall blir följdfrågor är: Kommer det duga med EN router? Hur långt når WiFi signal? Finns det antenn för WiFi, dvs kan man byta ut dem som medföljer routrarna och hur bra blir det?
Många frågor blir det.
Tyvärr är jag inte i Dalarna nu, så jag kan inte kolla cell-ID etc, och jag är osäker på hur pass bra signalstyrkan egentligen är om man går upp ett antal meter på en stege tex och kollar mottagning med mobilen.
Tacksam för hjälp, eller hänvisning till nån firma som är kunnig i Dalarna och som kan komma ut och provmäta på tomten för att bestämma lösning!
mvh Jonas