Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb
Och om den "tillfälliga" överbelastningen inte tar slut ? Trafiken ökar ju hela tiden och fler ansluter sej. Då blir i praktiken de "tillfälliga" begränsningarna permanenta.
Slöfockarna på PTS och Konsumentverket borde ta operatörerna i örat ordentligt. Det är fråga om missvisande reklam där man låter påskina att en fri användning är möjlig medan den inte är det i verkligheten. Efter den reklamen kan man inte anklaga storanvändare för nånting. De bara använder mobilnätet enligt operatörernas reklam (som är felaktig).
Själv sköter jag om ett nät med närmare hundra anslutna (fiber). Man ser samma fenomen här också. Ibland tar tre ungdomar 80 % av trafikvolymen. Nu har vi ju tekniskt sett inga problem med kapaciteten men det kostar. Vanligen fungerar ett pris för alla ganska bra men om det blir problem så måste priserna bli olika eftersom man inte kan ha 95 % att betala för den trafik som 5 % åstadkommer. Men först skall jag öka totala trafikmängden ut till Internet upp till Gigabitnivå. (Nu talar jag alltså inte om Arboga där det inte finns fiber utan om mitt andra boende)
I ett mobilnät finns det svåra tekniska begränsningar på basstationens nivå som bara kan lösas genom att man bygger fler (och svagare) basstationer. Men först kunde operatörerna förbättra matningen av basstationerna. Genom att dra fiber ifall de bara använder radiolänkar. Fast då är det smartare att dra fiber direkt hem till folk i stället. Nu vill ju operatörerna varken göra det ena eller det andra så de tar till begränsningar i stället.
Det minsta man kan begära är att den lögnaktiga reklamen förbjuds.