metallicaman_no1 skrev:nu har jag riktat om så antennerna står några grader bredvid masten och då ser det ut så här.
Nätverkstatus
Nätverksnamn: Telenor SE
RSSI: -55dBm
Cell-ID: 4C89D01
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -70
RSRQ: -3
PCI: 432
rssi växlar mellan >= -51 -55
rsrp -68-70
rsrq -3-5
det känns som riktigt bra värden om jag förstår allt rätt.
det är riktigt bra värden och jag förmodar att det är på 900 pga formeln för att få fram RSRQ från RSSI och RSRP. Det är bara 15 dBm mellan RSSI och RSRQ vilket talar för att huvuddelen av signalen härrör från den mast du är uppkopplad mot. Skulle det vara 2600, dvs 20 MHz bandbredd, tror jag inte att differensen mellan RSSI och RSRP skulle kunna vara så liten.
Formeln utgår från 10 log antalet bärvågor vilket ger 17 om det är 50 carriers som på LTE 800 med 10 MHz bandbredd. På 2600 finns 100). På 900 tror jag bandbredden bara är 5 MHz.
17 +(RSSI-RSRP) = RSRQ, med aktuella värden: 17 +(55-70) är 17-15 =+2 vilket bommar på 5 dBm. Alltså bör antalet bärvågor vara mindre så att man har ett lägre värde i början än 17. Vorde värdet 12 skulle det stämma med RSRQ -3. Har inte fått kläm på den där logaritmräkningen än.
Ett exempel från nätet:
RSSI is the total received wideband power including all interference and thermal noise. As RSRQ combines signal strength as well as interference level, this measurement value provides additional help for mobility decisions.
From field:
RSSI = -79 dBm RSRP = -93 dBm
Using RSRQ = #ofRB in BW * (RSRP/RSSI) we have for 10 Mhz BW:
RSRQ = 10*log(50) + (-93+79) = 17 dB + -14 = 3dB
Av formeln ser man att ju större skillnaden är mellan RSSI ochRSRP desto mindre blir värdet på RSRQ (inklusive negativa tal). Men om bandbredden ökar ökas också bandbreddsvärdet, här 17, så att RSRQ stiger och till och med kan bli ett positivt tal.
Av andra uppgifter på nätet framgår att värden på nivån -3 är mycket bra och talar för att all signal kommer från en egna masten.
På ett annat ställe står att det finns ett visst antal "resource blocks" per MHz bandbredd, 50 block för 10 MHz, 75 för 15 MHz och 100 för 20 MHz (som på 2600). Därmed skulle resource block vara synonymt med LTE bärvåg, kanske det. Tyvärr har jag inte funnit värdena som motsvarar N=17 för 50 resource blocks vilket gäller 10 MHz för de andra bandbreddern 5, 15 och 20 MHz.
RSSI omfattar således både brus och störningar från andra master men även den uppkopplade mastens egna bärvågor. Man kompenserar det större antalet bärvågors inverkan på RSSI genom att lägga in en faktor i formeln som utgår från antalet bärvågor. RSRP mäts bara på delar av signalen, dvs de utsända referenssymbolerna.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.