Vad menas med skyddsklassning mer i detalj och hur lyder anvisningarna? Jag skummade snabbt igenom propositionen till den nya Skyddslagen som började gälla 1 januari i år. Det finns bara allmänt snack om att anläggningar för elektronisk kommunikation kan beslutas vara skyddsobjekt. Men inte vid någon av de tre-fyra master jag tittat på i närheten står det angivet att basstationen ifråga är ett skyddsobjekt. Att ungefärligt ange den på en karta är därför inget uppenbart brott. Dessutom syns masternas skuggor på Gooogle Earth och lantmäteriets flygfoton.
Som i andra fall antar jag att det är en myndighet som utformar detaljbestämmelser. Detta sker ofta ur ett snävt myndighetsperspektiv utan beaktande av allmänintresse som väger mot. Vid en överträdelse prövar domstol gärningen. Den har här att beakta proportionalitetsprincipen vilket redan myndigheten borde ha gjort, se propositionen. Det finns praktiska skäl varför basstationer ska kunna anges ungefärligt på en för allmänheten tiilgänglig karta inklusive t ex PCI. Detta är ett sådant skäl som torde komma att beaktas men gör det först vid en prövning. Man kan helt enkelt inte veta om viss skyddsklassning håller vid prövning om fråga inte är om fysikt tillträde eller närmare beskrivning som kan uppfattas som förberedelse för skadeverkan. Att ange några master t ex i en ruta om 4x4 mil torde vara mindre förargelseväckande än att offentliggöra poditionerna för samtliga landets basstationer som andra länder gjort. Den enskilde har inget legitimt intresse av en landsomfattande karta men väl av en lokal karta t ex på nivån 2 km för att ta Tele2s karta som utgångspunkt (en km). I den belgiska siten måste man också zooma in till 2 km skalangivelse för att basstationerna ska synas. Men rutan är då minst tio ggr tio km.
Med tanke på den extrema öppenheten om de belgiska masterna, jmf mitt utökade föregående inlägg med länk, så förefaller Belgien vara ett bra land att ha serveruppgifter i. Nämnas kan återigen att 4G -masternas position i Tyskland, Schweiz och Österrike är offentliga. Någon väsentlig skillnad i hotbild kan inte föreligga mellan svenska förhållanden och de nämnda länderna - och om det skulle göra det skulle Säpo inte berätta det i första taget.
Jag kände faktiskt inte till den där belgiska länken förrän jag googlade nu. Rätt häftigt. Det fattas bara foton. Men det finns på den här tyska siten där man inbjuder till publicering av snygga bilder på master:-) Även positioner och cell id är angivna.. Wo sind die Verfaßungspolizisten?!
http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … LTE-Masten
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.