Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)
Återigen bra sammanfattning av nhu. Till råga på eländet är RSSI alla signaler från alla operatörers master samt alla användare, egna operatörens och andras inom det använda bandet. För modemet lyssnar över hela det aktuella bandet och håller koll på varenda cell som är igång. Det kan slltså finnas tio master som bidrar till totalnivån RSSI medan jag vill använda den cellspecifika signalnivån RSRP från en mast för att rikta in min antenn. Om jag har två master att välja mellan men modemet har valt den med bäst signalnivå RSRP -fast signalkvaliteten RSRQ inte ör så bra - så kan jag använda en riktantenn för att höja RSRP från den andra masten som hade bra RSRQ och då kommer signalkvaliteten förmodligen att förbättras ytterligare och därmed farten.
Nhu: Tradera av vem ...
Jag skulle gärna vilja veta mer om hur det där med telenor dashboard funkar. För det första så är väl dashboard programvaran i datorn, dvs connection manager. De laddas över från modemet vid installationen och brukar inte gå att finna som ett fristående program t ex på nätet, fr a inte om de är operatörsegen. Men det går nog att fiska fram den ur modemets minnesplats för program.
Så man installerar först ett telenor E398 i datorn men ansluter ett E392. Det måste vara olåst, för telenor säljer väl inte E392. Visar telenor dashboard bara signal på 900 och 2600?