1

Tråd: Problem att få nytt ip i Bridge Mode

Jag har min Tiny ansluten till min Excito Bubba B3 och det passar mig bäst att låta B3an vara router. Fick lite strul med nya firmwaren men efter att uppdaterar i modemet också(http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=4471) så har det funkat bra och jag kunde byta till att köra bridge mode. Och det har fungerat mycket bra sedan dess. Dock åkte jag på semester för två veckor sedan och nu när jag kom tillbaka fungerade det inte längre...

Ställer jag om Tinyn till att agera router så fungerar allt. Men ställer jag om den till Bridge Mode så får min B3a inget ip nummer från Telia, men ansluter jag istället min laptop(macbook pro) så får den ett IP. Skulle ju antyda att något är konstigt eventuellt med B3ans dhcpclient, men ändrar jag om så att Tinyn blir router och delar ut ip nummer så fpr som sagt B3an ett IP, så det skulle snarare antyda att något händer när den står i Bride Mode.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel? eller hur jag kan felsöka detta lite djupare?

2

Sv: Problem att få nytt ip i Bridge Mode

Det finns ett känt problem där Dovado Tiny inte svarar på DHCP discover från vissa typer av utrustningar bl.a. Cisco, Zyxel m.fl.:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 580#p37580

Vad jag vet har Dovado inte gjort något åt detta ännu...

3

Tack, hade inte insett tidigare att det handlade om Bridge Mode! Skall testa en extra gång att låta allt vara avstängt länge, och sedan koppla in modemet, låta det få god tid på sig att koppla upp och sedan att Bubban skall få ip, så att se att det verkligen är detta problem jag ser. Men verkar ju som problemet ligger in Tinyn...

4

Fick det att fungera genom att vänta 5+ minuter i varje steg(slå på Tiny inget anslutet, stoppa i modemet, stoppa i Ethernetkabeln) så gissar att jag inte är drabbad av just exact det problemet men undrar vad det var som slutade fungera under semestern...