Nu har jag vridit på de där antennjävlarna så jag kan spy på det ...inget jag gör verkar spela någon större mätbar roll, den stora skillnaden är mellan att ha antenn eller inte.
Endast modem (e398), 30-50% signal, 4 ner 1 upp (omöjligt att surfa, modemet kopplar ner och byter mast konstant)
Panelantenn (poynting), 50-70% signal, 8-10 ner 1-3 upp (stabilare kan låsa till en mast men kopplar fortfarande ner ofta)
Riktantenn (poynting), 70-85% signal, 10-14 ner 1,5-3,5 upp (kopplat ner någon enstaka gång vid regn och åskväder)
Dubbla riktantenner, 85-93% signal, 10-15 ner, 2-4 upp ( inte kopplat ner ännu, peppar peppar..)
Jag har ca 4,5 km till masten, tror helt enkelt avståndet är för stort för att kunna få upp hastigheten mera.
Enda kvar att göra är att förlänga skiten 1,5m och separera antennerna max och komma bort från skorstenen som metallicaman_no1 rekommenderar, men spontant känns det som att jag har svårt att tro att det ska göra någon mirakelskillnad...
I skrivandes stund har jag 11,84/2,99 det får duga , för det känns som min hjärna håller på att smälta av all antenninfo och det var ju faktiskt onlinespel jag skulle köra, nu spelar jag mest Bredbandskollen och det börjar bli rätt trist ![wink](http://www.mobilabredband.se/forum/img/smilies/wink.png)
Telenor 4G, E398, Dovado Doma