Tråd: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]
Vid årsskiftet bestämde jag mig att flytta till släktgården i småland. Dessvärre har Gudrun tagit med sig telefonledningen så jag tänkte det skulle gå med trådlöst.
Jag har testat de flesta mobiloperatörerna här och kommit fram till att Telenor och Tre har bra täckning medan de andra har lite sämre. Hur som helst så testade jag först surfa med mobiltelefonen i några veckors tid. Det har fungerat bra. Minst 60% täckning om jag är på övervåningen.
När jag väl konstaterat att det minsann går att surfa bra här så tecknade jag Telenor 16mbit.
Min första reaktion var besvikelse.
Oftast bara 20% täckning. Köpte därför riktantenn och kopplade in, genast blev täckningen 60-80% på mobilt bredband.
Och svarstiden blev suveränt bra. 40-60ms närmare bestämt.
Nåja, så lätt fixat och jag blev nöjd. Glädjen varade ungefär 3 timmar, sedan blev jag nedkopplad.
Och så har det hållit på nu i ungefär 3 månader. Jag blir nedkopplad flera gånger varje dag oavsett väderlek m.m.
Teknisk support och jag har grälat om avståndet till masten hela tiden. De har hävdat hela tiden att det är 2,8km till närmaste 3g-masten, jag hävdar att det är 1800m. Deras svar på det är att jag mäter avståndet till GSM-masten.
Först efter mycket tjat kunde vi enas om att jag haft rätt, då hade jag ringt mastägaren och frågat vilken/vilka operatörer som använder. Mycket riktigt Telenor/Tre. Dessutom står det 3G på flera ställen på masten.
För övrigt EXAKT 2,8km till masten om man söker närmast väg med eniro eller hitta. Dock 1850m mellan gps-koordinaterna.
Nåväl. De har kollat masten m.m. men säger att den är hel, och hävdar att jag bor för långt ifrån den, och att det där därför det kopplar ner hela tiden - trots 60-80% i täckning.
Det lustiga är att jag bor på precis samma avstånd som samhället är som masten är tänkt till.
Är det någon som har tips hur man kan få detta att fungera?
Köpte även mobilt bredband kontant till en dator jämte som kopplar ned exakt samtidigt som det andra.
Tacksam för bra svar!
Uppdaterat: Lite mer än 1,5 månad var felfri, nu är det stora problem igen.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 960#p38960
Snälla hjälp.