Tråd: Extern antenn - problem, störning ?
Hallå!
Jag har skaffat åtminstonde 1 poynting antenn(1 till är påväg nu), denna är riktad(vertikalt) mot basstation utav 2600mhz som jag har mätt tidigare på åh där får jag 80-90mbit ned och 30-40mbit upp. Detta utan extern antenn och är 500m-1km ifrån fast med FRI-Sikt
Nu bor jag lite över 1km från denna mast men har 2 st stora lokaler i Plåt i-vägen, för att få antennerna upp över dessa lokaler behövs ca5-6meter lång pinne som antennerna behöver sitta i(ovanför nocken). Behöver skylift för att komma upp i sådana höjder där jag bor.
Just sitter antennen under nocken på huset jag bor i, Med antenn 8-9mbit ned och 10-11mbit upp Stabilt. 80-90% signalstyrka
Utan extern antenn ger den 6-8mbit ned och 5-6mbit upp icke stabilt i 4G, 3G är löjligt dåligt. Signal styrka ligger mellan 50-60 utan antenn.
Då undrar jag, är det så extrema störningar pga plåt-lokalerna ?? eller har jag kanske monterat min antenn fel, anslutit till fel kontakt på modemet ? (den sitter just nu i understa kontakt närmst usbn)
även modemet sitter utanför i en liten låda i samma höjd som antennen men 6-7meter ifrån den åt sidan.
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920