Jag ställde frågan om varför inte biquadantenner behöver separeras på det tyska forumet och fick svar bl annnat från tomas-b som är antennproffs med tillgång till lab för mätningar. Eftersom de är lite roade på det forumet över svenskt intresse för 4G i Tyskland och ibland försöker följa vad vi skriver så tar jag översättningen på engelska:
/LTE 800/ Yagi antennas should be well separated from each other since due to their design, they have strong side lobes in the polar diagram (starka sidolober i riktningsdragrammet) and can influence each other. I would recommend a separation of at least 80 cm.
Biquads have totally different directional characterstics and it would hardly make any difference if you separate them besides that it would imply using twice the material for the reflector, mast and fixation material.
At the bottom line, it is /absence of/ coupling between the antennas which is the determining factor. This applies both to /leakage between / antenna ports and to the the far field coupling (the amount of cross over isolation). At least 15 dB isolation is necesary to get the MIMO functionality which LTE offers /potentially/. This is achieved already by the 90 degree polarization differentiation in Biquads. For Yagis different polarization is not enough, you also need to separate them.
I en annat inlägg nämns någons försök med att vrida en funkwerk antenn 45 grader. Han testade också att sätta yagis annorlunda än de +/- 45 grader som rekommenderats av tillverkaren. Då blev den ena RSRQ bättre och den andra sämre. Också med FW biquad blev det olika resultat allt eftersom antennen vreds. Mitt intryck blir att förhållandena kan variera varför man kan behöva experimentera med olika orienteringar för att uppnå bästa RSRQ och fart. Tyska BAZ gör (kvadratiska) panelantenner som är förberedda för att monteras med hörnen kl 12,3, 6 och 9. Återigen, när man ställer in är lågt RSRQ viktigare än RSRP och pinnarnas antal.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.