Tråd: Allmän hjälp med en lösning.
Hej,
Har sedan tidigare postat lite i tele2-forumet.
Tänkte göra ett nytt försök i år med att få bredbandet i sommarstugan att fungera.
Har en hel del funderingar, därav den dåliga rubriken och kanske fel val av forumdel?
Skulle uppskatta enormt(!) om någon har tid att hjälpa mig då jag 3 routrar, 3 modem och 1 antenn senare fortfarande inte har nått fungerande.
Till att börja med, jag är väldigt dåligt insatt i hur radio fungerar så ni får ursäkta om jag ställer idiotiska frågor.
1) Jag köpte en poynting riktantenn från dustinhome förra året som jag är relativt nöjd med. Men, efter att ha meckat en del så anser jag mig ha kommit fram till att denna antenn i komibnation med ett E1820 enbart "påverka" in-signalen?
Jag förstår alltså grundläggande inte hur detta är tänkt fungera, för även om jag ökar på min signalstyrka+hastighet med den antennen, så kvarstår problemet att min upstreamhastighet är såpass dålig att jag:
1 A) Tappar anslutningen stup i kvarten
1 B) Min downstream begränsas då upstreamen är så dålig att t ex TCP-ackarna inte klaras av att sändas i nog hastighet/försvinner
Så helt enkelt, vad göra? Ska man t ex försöka få upp själva modemet i masten?
Hur är det öht tänkt att en antenn som enbart påverkar inkommande signal ska kunna hjälpa då man ändå begränsas så hårt av utgående signal?
2) Vilket modem är att rekommendera? Jag kan tänka mig att köpa (nästan) _vad som helst_ bara det fungerar.
Finns det modem där man enbart har externa kontakter? Känns så "shaky" att sitta med dessa CRC9 kontakter och så, finns det inte modem som har en (eller två) rejäla FME kontakter så man kan skruva fast antennkabeln direkt i modmet? Helst ett modem som enbart har "support" för externa antenner så modem-/"(#/¤/("/#¤ öht inte ens försöker använda nån "intern" antenn...
3) Jag ser även här att folk har börjat köra med ett 4g-modem som har dubbla antennkontakter och sedan 2 antenner... är det den bästa lösningen?
4) Vilken router rekommenderas? Helst skulle jag nog vilja ha en där jag kan låsa modemet i ett läge, då jag misstänker att det spökar rätt mycket idag, då jag inte har möjlighet att låsa så verkar den hoppa mellan gsm(edge?)/3g/hsupadupa... Vilket skapar varierande hastighet och dålig stabilitet.
Lite mer information om "läget":
Huset ligger kring högsta punkten på ön, ingen dal eller så. Problemet är ju att det är väldigt tät skog och höga träd (att få upp antennen över trädtopparna för att få "fri" sikt mot masten som står uppskattningsvis 4km bort är nog relativt uteslutet, bästa jag kan göra är att försöka komma så högt som möjligt...
Går jag ner och ställer mig vid vattnet där jag iaf har fri sikt mot ön som masten står på (även om jag inte ser masten) så får jag ut ungefär 4,5 Mbit ner /3 upp via min mobiltelefon och telenor där abbonemanget är max 6 Mbit, detta är jag extremt nöjd med.
Har försökt läsa runt som en tok på forumet, och känner att mitt absolut största problem ligger i "hur" man löser detta med "sändning", eftersom det inte verkar påverkas av antennen, och att ha modemet inne i huset verkar vara totalt galet då först huset i sig stoppar upp, samtidigt som modemet kommer aldeles för lågt i förhållande till träden runtom.
Extremt tacksam för hjälp,
Mvh Basse