brkn skrev:Hej igen.
Var och köpte den här (ynka 49 :-) : http://www.jula.se/bredbandsrouter-tl-r402m-924571 och kopplade in den efter min TINY, stängde av WLAN i Tiny, nu kan jag surfa på den stationära och den andra enheten fungerar fin fint.
Tack för tipsen!
I det billigaste laget Kartongen borde kosta mer bara.
Tittat runt om det går att lägga in alternativ firmware på TL-R402M, DD-WRT eller Open-WRT hade varit riktigt trevligt men inte hittat någon info om det.
Går i tankarna om att sätta upp multi WAN lastbalansering i pfsense, men funtade på att använda en mini-ITX kort som bara ha 1 NIC. Då tänkte jag köra med en DD-WRT kompatibel router och sätta upp VLAN och trunka allt till 1 NIC port på pfsense maskinen.
I mitt fall krävers dock att switchen/routern har lite fler en 5st portar då jag vill balansera på 5 st inkommande anslutningar.
Så att 5st ISP kablar går in i DD-WRT maskinen och vardera port får ett VLAN, etc 100, 200, 300, 400, 500.
Port nr 1 är trunken mellan pfsense maskinens NIC1 och Switchens alla portar.
Port 1 - Trunk till NIC1
Port 2-6 WAN in
Port 7 Delas ut internt och är då lastbalanserat på 5st anslutningar.
Anledningen till att jag skulle använda dd-wrt/open-wrt var just för att få ner kostnaden så man inte behöver köpa en dyr switch för att uppnå samma funktionalitet med att dela in portarna i VLAN.
Och lyckas man med det så slipper man köpa ett dyrt moderkort med flera LAN portar.
Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!