1

Tråd: Tiny, stängt av sig själv?

Hej,

Jag inhandlade en Tiny i början på veckan var kanon nöjd direkt. Modemet (ZTE MF190) rullade igång direkt och sms-funktionerna fungerar kanon! Igår däremot så konfigurerade jag Tinyn med Connection Trackern med några IP addresser som jag hittar på flashback (Sunet o dylikt).

Idag när jag kommer hem märker jag att Tiny är helt död? (Inte en lampa lyser). Jag drar ur strömsladden ett par ggr och den hoppar igång. Jag kan dock inte nå den via LAN eller WLAN. Det slutar med att jag får göra en total reset.

Frågan är om felet är kopplat till min konfigurering av Connection Tracker eller vad kan det var? Tänkte använda routern i fritidshuset för att styra element etc så jag vill att den skall fungera stabilt och däför vill jag kunna avända connection tracker.

Jag kör firmware 5.0.6

Vad göra?

2

Sv: Tiny, stängt av sig själv?

Kör 5.0.15 istället.

3

Tack för snabbt svar. Skall prova det men är detta ett tidigare känt fel?
Finns det någon revision history på samtliga firmware versioner så man kan se vilka förbättringar och felrättningar som gjorts tidigare. Hittade bara info ner till 5.0.12. Att uppdatera till "senaste versionen" brukar ju annars vara en leverantörs mirakellösning på allt. wink.

4

Jag tror det var nån strul med WLAN som blev senare löst när vi fixade Apple kompatiblitet. Så, lägg på 5.0.15.

tack

5 Senaste redigerad av profilen (2012-02-10 07:56:11)

Jag drog in senaste firmware 5.0.15 och routern fungerade bra efter det. Aktiverad sedan Connection Tracker. Redial 3ggr och sedan restart med 10 minuters interval. Åker hemifrån och nu svarar inte routern på SMS längre? Så det verkar som om problemet består.

Några andra tips?

6

Enligt listan, så ska SMS inte ens fungera på detta modem. Vilken operatör använder du?

http://www.dovado.com/modems

Tack

7 Senaste redigerad av profilen (2012-02-10 17:06:34)

Hej,

Jag märkte till min förvåning att routern fungerade kanon när jag kom hem, wlan igång och uppkopplad.
Dock har inte routern kunna svara med ex status på sms efter uppgradering till 5.0.15 (SMS commands). Men detta gick med version 5.0.6. Jag får dock fortfarande notifierings-sms från routern.

Jag kör Telenor med ett företagstvillingkort.

Jag har gjort lite tester och om jag tar bort alla nummer från "allow listan" så ser jag att sms:en jag skickar till modemet hamnar i inboxen på routern. Så sms ramlar in däremot verkar inte routern svara på kommandon efter uppdateringen. Synd. Kan det lösas?

Så om inte sms skall fungera med routern hur kommer det sig att det fungerade klockrent med 5.0.6 ??