Vox medievalis skrev:Mjaa, Cellip har säkert mindre driftstörningar än Phonzo men resp. codec och därmed talkvalitet är ju densamma för alla operatörer. Talkvalitén beror i stället på den använda linan. Att Cellip därtill skulle vara billigast är väl tveksamt. Ringer man många korta samtal är avsaknaden av startavgift av stor betydelse och så vitt jag vet är Phonzo den enda (eller en av ytterst få) som inte sysslar med sådana dumheter som en startavgift - vilken tekniskt sett är helt omotiverad. Phonzos basabb. med 400 minuter fast telefon/månad för 29 kronor (=7 öre/min) torde nog vara det lägsta på marknaden.
Phonzo har även dem öppningsavgift, även på abonnemanget med en månadskostnad på 29 kr.
Med Phonzo:
Taxa till mobiltelefoner:
1,19 per minut samt kr 0,39 i startavgift per samtal.
Taxa till fasta nätet:
Efter 400 min så gäller 14 öre / minut och 39 öre i startavgift.
Med Cellip:
Taxa till mobiltelefoner:
49 öre / minut & 10 öre i öppningsavgift per samtal.
Taxa till fasta nätet:
10 öre minut och 10 öre i öppningsavgift per samtal.
Månadsavgiften på 49 kr får man ringa för och använda till tjänster.
Jämförde Phonzo Basic med Cellip Netto.
Jag har haft Phonzo men bytte till Cellip efter alla driftproblem som Phonzo hade, och skrev man om dessa störningar på Phonzos facebooksida så fick man inget svar från dem, Phonzo valde istället att radera inlägget.
Cellip är billigast enligt Telepriskollen på hemtelefoni.
Sedan har Cellip mycket större tjänsteutbud
än Phonzo, bara att se efter själv.
Själv har jag gjort så att jag använder röstbrevlådan på mitt Cellipabonnemang även till mobiltelefonen, om jag missar ett samtal som rings till min mobil så vidarekopplas det till mitt Cellip-nummer, och svarar jag inte där heller så kopplas röstbrevlådan in och jag får ett e-mail med en bifogad ljudfil med meddelandet från den som ville mig något.
Hemma: Snart Starlink Mini ihop med Ubiquiti Unifi.
Bärbart: Starlink Mini + ZTE MU5001 + Telia Surfanslutning.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obg MAX.
Extra: Allt möjligt...