Tråd: Går det att ansluta utifrån till en server med tre portar?
Clas O har en datalogger för temp, rel fuktighet och daggpunkt 36-4208. Medföljande programvara visar snygga grafer. Loggern laddas upp via usb porten och kan logga länge tills man laddar ned lagrade data.
Clas O har vidare en usb nätserver 38-3928 som funkar väldigt bra. Kan stoppa usb loggern i en av de fyra usb portarna och starta loggern samt läsa av via nätverket. Problemet uppstår när man vill nå loggern via internet. Netstat -o visar att nätverksservern använder portarna 4660, 1234 och 4321 mot datorn när jag kopplar upp i interna LAN.Det går ju bra att göra forward för dessa tre i routern men kruxet är hur man kan ansluta utifrån till en server som använder tre portar. Startar jag loggerns program i datorn vet den ju inte om att den ska gå externt för att hitta servern. Jag skulle alltså behöva etablera kommunikation och ha de tre portarna öppna så att dataloggerns program i datorn hittar dataloggern via servern. Går det att göra sådant? Vitsen är att slippa ha dator igång i sommarhuset, annars vore det lätt med remote program.
Teoretiskt problem som gäller för usb nätverksservern. Dataloggern måste aktiveras manuellt med en knapptryckning efter varje set up. Trodde mig ha funnit att det inte krävdes men det var fel.