Tråd: Problem med DWR-923 4G Router
Hej alla.
Efter några veckors pillande med Telenors 4g kan jag nu nästan anse mig vara expert på området.
Så här ligger det till:
Började med Telenor 4G med Huawei E398 och Dovado Tiny.
Jag kör allting trådlöst hemma, Streamar mycket media mellan pc, apple, appletv osv..
Dovadon klarade detta utan större problem MEN Dovadon har kompatibilitetsproblem med E398 även med nya firmwaren. Detta känner Dovado till och även Telenor. Efter bytt router två gånger lämnade jag tillbaka denna och den efterlängtade DWR-923 kom. Problemet med Dovadon är att den tappar ip adress oavsett signalstyrka, och även om stickan hittar ny ip på 30 sek tar dovadon ibland upp till 3 min.
Vidare till DWR...Då fortsatte problemen.
Eftersom dess otymplighet så kan man inte placera den lika enkelt för oss som har lite dålig 4G teckning.
Som modem och för att dela ut internet, inga bekymmer..MEN inställningarna i gränssnittet finns inte i modemet. Och jag ser att många har liksom jag tagit kontakt med Telenors kundtjänst som säger sig bara ha supporten på modembiten. De hänvisade först till D-link som säger: Pass och hänvisar tillbaka.
Efter 20 samtal hänvisades jag till Bredbandsexperten för 20:-/minuten.
Inte ens de hade lösningen på bekymren. De hade inte ens öppnat sin kartong med DWR.
Det finns inga inställningar för DMZ, UPNP Eller WMM.
Routern klarar inte paketen som skickas i LAN när man streamar media.
Den klipper bara.
Bytade den en gång, samma bekymmer. Alltså inget måndagsex jag fått.
Testade ställa om den till transparent mode och bara köra vidare den som ett modem till min gamla Belkin Play jag trodde jag kunde slippa.
Funkar ej. Den skickar inte vidare den yttre ip adressen som den ska.
Slutligen har jag helt osannolikt fått ställa den på NAT.
Koppla en nätverkskabel via LAN utgång till modemporten på Belkin.
Belkin får då en lokal ipadress för internet. 192.168.0.100.. Detta för att dela ut internetuppkopplingen och sen klarar ju belkin streama media utan problem. Så nu sitter man med två jätteklumpar istället för att få detta att fungera.
Problem:
Ingen kan produkten
Finns ingen ny firmware och när den kommer vet ingen vart man ska tanka ner den.
D-link har inte ens produkten på sin hemsida
Det medföljer ingen manual till produkten så man ska för att lära sig betala 20:-/ min.
Telenor sköter detta så dåligt!
Har sett att telia och tele2 har släppt Huawei B593 men denna finns bara brandad tyvärr annars tror jag mer på den.
Någon som har frågor eller lösningar får gärna kontakta mig på : marcuswittzell@telia.com