Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )
Ursäkta att det tagit lite tid med svaret men det har varit lite mycket annat
Har nu provat med antennerna och det blir en avsevärd skillnad, framför allt så kan man ha routern inomhus och antennerna utomhus utan dämpning av signalen genom väggar och dyl.
Satte antennerna på taket och får nu full mottagning (5 pluppar) ca 35MBit/s ner och ca 25MBit/s upp, jämfört med 2-3 pluppar och knappt 10Mbit/s tidigare utan antenn (lyckades nån enstaka gång klämma upp den i 20MBit/s när jag ställde den i ett specifikt fönster där jag verkligen inte vill ha routern (sonens rum)).
Det är dock en hake med antennerna som vi inte vet vad de ger för konsekvenser fullt ut, de är egentligen specade för 3G (868/900/1800/1900/UMTS) så det innebär väl att den högsta frekvensen är 2.1GHz istället för 2.GHz inte är helt optimerad, och vi har märkt ett litet märkligt beteende när man får "för bra" mottagning. Då kan signalen helt plötsligt dyka och man får 2-3MBit/s helt plötsligt. Men det är bara att prova sig fram så ska man kunna hitta bra hastigehet.
Vid ett tillfälle fick jag runt 50MBit/s ner men bara 3-4MBit/s upp (och eftersom jag vill ha minst 10upp så nöjde jag mig inte med det), så det verkar gå att få ordentlig sprutt.
Det fungerar helt klart bäst med 2 antenner och antar att man utnyttjar MIMO tekniken i LTE tekniken då också (fick betydligt bättre upp hastighet med 2 antenner). Och routern rapporterar även "Externt" under "Antennstatus" när man gör en "Systemkontroll".
Antennerna som är en vit rund "puck" som heter "Smarteq Antenn" (Prod No: 710061) och finns på TELE2.s butiker för 149 kr/st. Det följer med ca 4,5 m kabel (inbyggd + skarv).
Lycka till!
/Andreas