Jag har köpt en Funkwerk-antenn och signalen är faktiskt riktigt bra mellan 93-99% på HSPA Tele2 Large.
Mitt problem och anledningen till att jag införskaffade en antenn är att farten är alldeles för låg.
För närvarande i skrivande stund 0.47 Mbit ner med variation från ca:0,2 till 1,2 men aldrig högre oavsett tid på dygnet. Ibland saknas täckning.
Upp är alltid stabilt mellan 1,2 - 1,3 Mbit.
Nu är det så att jag har tre turbo3G master inom en radie av 5 km varav 2 master med fri sikt från taknocken där Funkwerkantennen sitter.
En av masterna är faktiskt så nära som 3 km.
Samma värden uppnås från alla 3 masterna.
En av ungdomarna i Tele2:s kundtjänst berättade att oftast så samverkar 3 master. Första masten matas med fiberkabel som sedan länkas vidare i luften till de andra 2 masterna.
Han förklarade då att om felet ligger i första masten så blir det samma skrot i de övriga 2 också. Verkar ju troligt.
Jag har testat min bärbara på olika avstånd från dessa master och oavsett om jag befinner mig 200 meter eller 500 meter eller något annat avstånd från masterna så blir aldrig farten högre än max 1,2 ner.
Har klagat hos Tele2 en längre tid men dessa ungdomar som man får prata med kan bara några fraser likt en robot såsom kanske du har fel på modemet, simkortet kan vara trasigt.
Har testat med 2 modem och bytt simkort 2 gånger utan att farten har ökat dessutom i 2 datorer.
Testade min bärbara i ett Turbo3g+ område och där var farten 8 Mbit ner så datorfel kan uteslutas.
Igår så klämde man ur sig "Jag kan se på en karta att området du bor i är väldigt kuperat så att det därför blir problem med hastigheten" trots att jag strax innan föklarat motsatsen och att jag hade testat nära masterna, dessutom vid olika tidpunkter på dygnet.
Jag sade att felet hade pågått under en längre tid och fick till svar att om felet har varit under en längre tid så brukar vi inte laga det.
Blev erbjuden att nergradera till ett billigare abbonemang för att det inte skulle bli så dyrt för mig.
Mitt abb. har aldrig varit bundet så jag kan själv byta när jag vill förklarade jag. Jag sade att en nergradering gör inte min uppkoppling stabilare.
Pojkspolingen tyckte att det var en bra lösning i mitt fall.
Hur ska man få kontakt med någon vettig person på Tele2 och förklara läget innan jag kontaktar IT-Norrbotten och Post och telestyrelsen.
Tycker väl att marknadsföringen är falsk så det bara stänker om det när deras karta visar på Turbo3g-täckning i mitt område.
Flera av mina bekanta har testat mobilt bredband men returnerat det P.G.A. Dålig funktion.
//Jörgen
//J.