1

Tråd: Sämre prestanda med Dovado 4GR

Hej,

Jag testade min Dovado 4GR för första gången igår ute i sommarstugan (där det är halvrisig 3G täckning).
Jag kör mobilt bredband från Telia med ett Huawei E173 modem. När jag kör modemet direkt i datorn fungerar bredbandet ok. Det hoppar ibland mellan Edge och 3G och är inte någon superprestanda men det är stabilt och fungerar.

Jag uppgraderade Dovado 4GR till 5.05 och efter det lyckas den koppla upp både på Edge och 3G. Men prestandan är extremt mycket sämre och jag undrar om någon har någon idé om varför det blir så. Det blir såpass långsamt att det är helt oandvänbart. Jag har testat både med WiFi och kabel till routern och det är ingen skillnad.

Har kopplat modemet direkt in i routern och använder inte någon usb förlängning, skall man göra det?

Mvh
//Jonas

2

Sv: Sämre prestanda med Dovado 4GR

Testa att lägga in fw 4.33.
Det funkade bättre för mig då iaf.

Mvh Henka

3

jofreka skrev:

Jag uppgraderade Dovado 4GR till 5.05 och efter det lyckas den koppla upp både på Edge och 3G. Men prestandan är extremt mycket sämre och jag undrar om någon har någon idé om varför det blir så. Det blir såpass långsamt att det är helt oandvänbart. Jag har testat både med WiFi och kabel till routern och det är ingen skillnad.

Några siffror du kan dela med oss?

Vad är det för operatör/APN?

Tack

4

Hej,

Operatör är Telia, APN = online.telia.se.

Jag har i helgen testat att koppla in modemet med en 5 meter lång USB2.0 förlängningskabel och det har fungerat hur bra som helst. Fick upp modemet på nocken på huset och fick till bra 3G mottagning.

Tack för era svar!

5

Jag inte kan logga in på 4GR trots att jag följel instruktioner: admin -password. Den godttjänner ej och efter 3 försök kommer 404 unautor...
Vad kan jag göra?
Joseph

6

beethoven skrev:

Jag inte kan logga in på 4GR trots att jag följel instruktioner: admin -password. Den godttjänner ej och efter 3 försök kommer 404 unautor...
Vad kan jag göra?
Joseph

Hijackthis.

Skriv ej inloggning med tex stora bokstäver.