1

Tråd: Tiny, hostnames och port forwards+dyndns

Hej! Jag har problem med att Tiny inte funkar speciellt bra med port forwards. Jag kör en subsonic-server, transmissions http-gui och en vanlig ssh-anslutning på min ena dator, men fast jag har lagt in port forwarding så kommer jag inte in på min dator utifrån. Eftersom dyndns-tjänsten verkar låsa vissa portar så använder jag port 80 forwardat till port 4040 för subsonic-servern och standardport för ssh. Jag får inget svar alls på min dyndns-adress på port 80, och pekar jag en browser till min vanliga IP får jag upp Tinys webb-interface istället för subsonic. SSH funkar inte alls trots att jag pekar port 22 till servern. Hostnames verkar inte funka heller utan jag får peka andra datorer på lanet till serverns ip-adress istället. Har så klart startat om routern efter varje förändring.
Vad gör jag fel? Eller är det ett känt problem?

2

Sv: Tiny, hostnames och port forwards+dyndns

mer data behövs.

kör du via wan eller usb modem ?
operatör?
apn?

är remote admin igång på routern? körs den på tex port 80?

går inte "rent allmänt tidigare" att surfa mot publik ip adress eller publik dns namn från LAN med dovado routrar, tex måste dns pekning göras manuellt i routen till fasta värden som ger vissa problem, man kan inte använda flera servers på olika portar och få åtkomst mot dom enkelt.

mer data behövs om din setup/use.

3

Tack för svar!
Jag kör på ett usb-modem, Tre Max, apn bredband.tre.se. Remote admin är på, tack för det tipset, men när jag stänger av den forwardas jag ändå inte rätt.
Försöker nå datorn via ett halebop/telia-bredband, både med subsonics egen androidklient, sshdroid och en laptop som kör arch.

Förstår inte riktigt vad du menar med dns-pekning till fasta värden. Modemets gränssnit säger ju att jag kan knyta ett IP till ett värdnamn i lanets dns/dhcp?

4

Kan även lägga till att det däremot funkar utmärkt med upnp, om jag låter transmission ställa in sig själv så får jag goda torrenthastigheter och är nåbar med torrenttrafik.

5

Okej, när jag kollar vad Tinys dyndns-inställningar rapporterar så säger den ett helt annat IP än vad jag faktiskt har för tillfället. But why?

6

tre kanske tilldelar LAN ip ? så gör tex telia. jag får lan ip med tre ibland, gissar att det är slut på ip# eller dyl, vid återuppkoppling är det ok.
tre kan inte kommas åt från vissa andra tre abg, bara en notering.
ps, om du vill förenkla ditt liv, tele2 funkar ypperligt med portforward.

du kan peka dyn-dns mot en loalt ip# i routern, men då kan du bara komma åt en sak via remote-dns lokalt pga att alla portar pekas mot den. detta påverkar ej åtkomst externt från nätet.

routern måste bootas om varje gång du byter någon inställning, bootar du om för många gånger så uppdateras inte dyn-dns pga spam spärrar osv osv...

byt port istället på remoteadm, och prova om det funkar och att det är din router du hittar.

jag gissar att den gillar dynamiska upnp portar subs. och att det troligen funkar bättre.
sedan är frågan vad den använder för "protokoll".
udp, tcp eller något annat? flera på olika portar?
osv.
om det funkar med upnp så är det troligen fler portar som skall öppnas "bara som en snabb gissning"

starta upnp,
provkör - funkar = ja
kolla i routern över öppna upnp portar ! skriv ner dessa
fimpa upnp
öppna dessa portar som sonic öppnade nu manuellt och prova igen

glöm inte att boota om router efter varje re-config.