Tråd: Kalasnöjd med Net1 lösningen
Inför årets planerade segling där både svenska , norska och danska kuster ingick beslutades att det att vi skulle ge Net1 en chans. Övriga operatörer sorteras bort med tanke på roamingavgifter. Gillade upplägget med fri roaming så det var en lösning värd att uppmuntra!
Så det blev en D-35 och 5 GB/månad, utan att egentligen ha så mycket underlag att veta om dessa 5GB skulle räcka. Mb rusar lätt iväg när bandbredden är bra...
Antenn är viktigt, så för att skapa så bra möjligheter som möjligt monterades det en båtantenn i masttoppen.
Premiären blev en sväng till Läsö där vi mitt mellan Sverige och Danmark, där inga mobiltelefoner hade täckning åt något håll. Ett skypesamtal med video och klockren kvalite imponerade stort och ökade förväntningarna inför semesterturen. -Imponerad Net1!
Nyss hemkomna från årets segling som blev svenska västkusten, upp till Bovallstrand, Norska Kragerö, danska Thyborön, via Hals och åter svenska västkusten. Ett hopp över till norska Kragerö, med fungerande täckning hela sträckan över, med möjlighet att uppdatera vädret löpande. Vetskapen om att prognosen ligger kvar känns bra på lite längre överfarter. -Imponerad igen Net1!
I Norge fungerade det över förväntan, I Kragerö gick det visserligen trögt på kvällskvisten men detta hade släppt betydligt nästa morgon. intrycket var att net1 är mer utbrett i norge än sverige, vet inte varför. Dagen då massakern på Utøya var gjorde vi av med nära 1 GB...-inte riktigt bra för den budgeten men..-Vi låg då i Pjolter Bay utanför Risør med helt ok hastighet. Ingen mätning gjordes men upplevdes helt ok.
Fortsättningsvis utefter norska kusten fungerade lösning fullt ut, mycket vädersurfning på Yr.no och dmi.dk... -Dessutom visade det sig att Eniro på sjön var helt klart outstanding i Norge och var egentligen det sjökorten vi använde för navigering, utöver Gary förståss (Gary är en Garmin 525..)
Planen var att ifrån Kristiansand ta ett skutt på ca 80 distans till danska Thyborön om vädret var med oss. -Undra hur länge Net1klarar det? Enligt kartorna skall det finnas en blindspot mellan norge och danmark. Efter att ha surfat alla tänkbara prognoser, gjordes en sista koll ca 15 distans ut från norska kusten. Fungerade kalas! Ca 30 distans från Thyborön kollades väder igen och vi ringde över skype, fungade helt perfekt. En av resans topphastigheter noterades med nära 1, 4 MB.
Under sträckan i Limfjorden kollades hur mycket vi hade surfat upp och då visade det sig att vi låg på drygt 4,3 GB. Då hade tre båtar surfat nästan obegränsat i nästan två veckor. Vi bytte då nyckel på wifinätet för hålla igen på förbrukningen för att räcka sträckan hem också. (till kompisbåtarnas stora besvikelse som nu vant sig vid att ha tillgång till internet hela tiden...)
I Danmark fungerade Net1 utan problem, bra svarstider, någon enstaka omstart gjordes, men osäker på om det var klienten eller router/nätet som hängt sig. -Väldigt tryggt att kunna verifiera prognoserna vid behov, inför en natt på svaj eller inför kommande dagar. Gör det enkelt att planera resan utifrån väder och vind på ett flexibelt sätt.
Det var ofta att en del av kvällarna bestod av samling kring iPaddarna för att diskutera nästa dag och närmaste dagars prognoser,
Vi blev lite av ambulerande ISP under resan och märkte att kompisbåtarna gärna lade till i närheten för att hålla sig inom wifi-täckningen från D-35:an...
För att summera kan jag bara säga att jag är väldigt nöjd med den här lösningen, som seglandes mellan och kring våra grannländer har detta fungerade över förväntningarna. Inte för att hastigheten varit hög, men alltid (utom i Kragerö) varit fullt tillräcklig, utan för att vi alltid haft täckning, alltid kunnat kontrollera väderprognoser, även långt efter det att vi lämnat kusten. Jag är osäker på hur mycket den mastmonterade antennen bidragit, får för mig att den hjälper till att nå över holmar och skär. Genom att kunna ringa via skype sparades det en roamingavgifter, men det täcker dock inte årsavgiften för routern, men personligen tycker jag att det helt klart är värt det. De 5GB räcker gott för de tre veckor vi var ute, speciellt om man inte delar ut den...
Så jag ser redan framemot nästa år med bredband i båten!