1

Tråd: Ringa från 4gr:en

Hej!
Jag bytte min SonyEricsson W25 till en Dovado 4GR... Jag är grymt imponerad över den nya hastigheten jag kommer upp i och alla funktioner den har stöd för... En besvikelse är dock att man inte kan koppla en vanlig tel till den och ringa ut såsom man kunde göra med SEW25.. Finns det ngt man kan göra/köpa som gör detta möjligt eller är det en WIFI/LAN Skype tel som är det enda alternativet?

Tack på förhand... Grymt forum BTW..

/J

2

Sv: Ringa från 4gr:en

W25 fungerar, men webinterfacet är lite 1995. Du menar ringa på det abbonemang som hör till simkortet? Nä. (har för mej att w25 kräver ett mobilabbonemang med 1-2 telelinjer förutom datatrafiken.
Däremot går det utmärkt att köra Sip-telefoni genom 4GR, på flera linjer om ditt modem och abbonemang är bra nog.
Jag tyckte det var struligt med 3G-framför allt eftersom linjen belastades av annan trafik. Med 4G så har jag två linjer i två olika ATA-boxar.

(Om du vill ha telefoni och mobilt nät i ett har ju tele2 en sådan lösning med ett Huawei (B260?))

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

3

Tack Ljungdahl! Få se vad jag hittar på SIP fronten... Tre och HSPA är det som funkar här ute!

4

Jag tittade efter ett telefonjack när 4GR kom, men nu använder jag en Siemens Gigaset A580IP telefon tillsammans med 4GR vilket ger bättre ljudkvalite än tvåtrådstelefon/ATA-box. Det är en bättre lösning även om det medför en burk till.

Köp en egen och inte en låst via någon operatör, så du kan konfigurera den som du vill mot den operatör där du kan ringa billigast. Kostnaden för Gigasettelefonen uppvägs av lägre kostnad för telefonsamtal.

Man kan dessutom ringa gratis till alla andra som har Gigaset IP telefoner och som regitrerat sig på Gigaset.net utan abonemang och utan kostnad.

Dovado 4GR - ASUS 330N3G - Telenor Huawei E1750 - Gigaset IP

5

LeifGib skrev:

Jag tittade efter ett telefonjack när 4GR kom, men nu använder jag en Siemens Gigaset A580IP telefon tillsammans med 4GR vilket ger bättre ljudkvalite än tvåtrådstelefon/ATA-box. Det är en bättre lösning även om det medför en burk till.

Köp en egen och inte en låst via någon operatör, så du kan konfigurera den som du vill mot den operatör där du kan ringa billigast. Kostnaden för Gigasettelefonen uppvägs av lägre kostnad för telefonsamtal.

Man kan dessutom ringa gratis till alla andra som har Gigaset IP telefoner och som regitrerat sig på Gigaset.net utan abonemang och utan kostnad.

Samma som jag kört ett bra tag.
Då kan man även sip via mobiltale när jag är ute.

Helt krasst kan man dumpa mobil tele och bara voip...