1

Tråd: Support nedlagd för UMR?

Har noterat att det inte längre släpps några firmware-uppdateringar för UMR och att UMR därför inte supportar nyare modem som t.ex. Huawei E367.

Vad är Dovados officiella ståndpunkt vad gäller UMR? Är utveckling av nya firmwares till UMR helt nedlagd? Eller törs vi hoppas på att det kommer en firmware-uppdatering med stöd för nyare modemtyper?

Dovado UMR är kanske den bästa av Dovados routrar, mycket stabil och bra hårdvara. Än så länge duger den bra och det enda den egentligen saknar är stöd för wlan med högre hastigheter än 54 Mb/s. Å andra sidan duger 54Mb/s ganska bra så länge man kopplar upp sig mot 3G så UMR borde kunna göra god tjänst några år till innan 4G tar över helt.

Men jag skulle som sagt önska att den fick stöd för lite nyare modemtyper som E367. Borde inte vara så svårt att lägga till om man inte förändrar funktionalitet i övrigt.

2

Sv: Support nedlagd för UMR?

Klarar inte att routa mer än bef modem ger.

3

Tycker också att det är lite tidigt för end of life med tanke på att det kommer nya modem.
Det bästa vore en policy så man vet tex produkten supportas garanterat under 36 månader eller nåt liknande då vet jag som användare hur länge jag kan förvänta mig uppgraderingar.

4

Har gått mer en 3år sen den lanserades.
Men största problemet är nog att enheten inte skulle få behaglig prestanda mot vad modemen nu klarar av. Sen kan man ha åsikter om man har krav på hastighet eller om man nöjer sig med halverad hastighet pga prestandan i cpun som inte räcker till "endast exempel", och man har insikt i att så är fallet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

G-Man skrev:

Klarar inte att routa mer än bef modem ger.

Fina termer, :-p kan förtydlig att de prestandan i cpun påverkar hur mycket routern klarar av att skyffla "mbit" mellan t.ex USB porten och WLAN/LAN porten eller WAN porten och wlan/lan porten.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

UMR'n är ur spelet, precis av den anledning som herrarna skrev: otillräcklig CPU kraft. Den kommer aldrig klara av 42Mbps, let alone 4G/LTE. Vi kan inte ha 20Mbps som en försvarbar hastighet vad gäller 4G eller ens 3G+++.

7

Sam skrev:

UMR'n är ur spelet, precis av den anledning som herrarna skrev: otillräcklig CPU kraft. Den kommer aldrig klara av 42Mbps, let alone 4G/LTE. Vi kan inte ha 20Mbps som en försvarbar hastighet vad gäller 4G eller ens 3G+++.

Förståligt ur den aspekten, hur länge kan vi förvänta oss Firmwareuppgraderingar till 3GN?

8

Ett bra tag till, för sure. Vi har några nya features på gång som ska nå dem lila routrarna.

9

Sam skrev:

Jag förstår resonemanget, jag har själv jobbat med produktutveckling och vet att man inte vill supporta gamla modeller hur länge som helst. Man tjänar ju mer pengar på om kunderna köper de nya produkterna istället... wink

Men frånsett det så kan man konstatera att 20Mb/s borde räcka rätt så bra i 3G sammanhang. De gånger man får mer än 20Mb/s från ett 3G modem är nog ganska lätt räknade. Jag brukar få 1 - 3Mb/s de gånger jag använder 3G. Som bäst har jag sett 5 - 6Mb/s nån gång (och Ja, jag har modem som klarar i alla fall 21Mb/s). Så 20 Mb/s tycker jag inte är någon showstopper för 3G.

Däremot för 4G är en helt annan sak och där är definitivt UMR ute ur bilden.

Men för 3G ser jag ingen anledning att inte hålla liv i den gamla trotjänaren. Nu har jag gott om modem som UMR stöder så jag sitter inte i sjön. Men jag tycker det hade varit en snygg gest av Dovado ifall man ville bjuda på support för lite nyare 3G-modem på UMR:en. Som sagt, 20Mb/s räcker ganska bra i de sammanhangen.  smile

10

Den stödjer över 100 olika modem, och många går att köpa för ett par hundralappar, speciellt 7.2 och 21Mbps modem. Alla nya modem vi jobbar på nu är bortom 21Mbps, dvs 42 och LTE. Det räcker att man får höra missnöje att man klarar av "bara" 70Mbps istället för 80-90....Vilka i-lands problem vi har!

Pratade med en kollega som jobbar hos en av operatörerna: Han hörde från någon som skaffade ett antenn till sitt USB modem att den gav inget bättre hastighet på 3G än när han körde utan antenn. Han var så besviken eftersom han köpte nånting som var framtidssäker, dvs ett 4G antenn.

11

Att modemen teoretiskt klarar 42Mb/s betyder inte att det är den hastigheten jag som kund får när jag kopplar upp med mitt 3G modem. Speciellt inte eftersom jag bara använder det på semestrar och då ofta på mindre orter. Verkligheten brukar vara närmre de siffror jag nämnde i mitt förra inlägg.

Men jag förstår er ståndpunkt på Dovado och respekterar den. Jag var bara nyfiken eftersom jag inte sett något officiellt besked på att utvecklingen för UMR var nedlagd (eller också har jag bara missat det).

Trevlig Helg önskar jag dig Sam!  smile