1

Tråd: Dovado 3GN port forward fungerar inte

Har en Dovado 3GN med modem ZTE MF680 och abonnemang hos 3. Firmware är den senaste 5.0.1
APN är bredband.tre.se, ip adressen jag får är publik och det går bra att pinga routern. Remote management fungerar också om man slår på det. Däremot fungerar inte port forward. Ett TCP koppel som kommer utifrån kopplar bara upp om det redan finns ett utgående TCP koppel med samma port forward port nummer. Finns inga koppel upplagda i routen så kommer den att skicka ut en ARP request men efter att min PC med Windows XP svarar med ARP respons så händer inget. Tycker att det är lite konstigt att routern skall behöva skicka ut en ARP request eftersom PCn är upplagd i routern med statisk adress.

2

Sv: Dovado 3GN port forward fungerar inte

Är det någon annan som har får port forwarding att fungera i 3GN?

Är det så att det Dovado kallar för port forwarding i själva verket är port triggering?

3

NiclasC, hur bekräftar du dina port forwarding regler?

Du vet att det går inte köra direkt IP kommunikation mellan två TRE/3 abbonemang?

Har du startat om routern efter du la in regeln?

Tack

4

Hej Sam,

Jag kör telnet mot den porten som jag satt upp port forward på. Sedan har jag en applikation som lyssnar på den porten och svarar om någon kopplar upp. Jag verifierar även all trafik till PCn med Wireshark.  Det är där jag ser att routern skickar ut ARP request. Det som är märkligt är att om jag gör port forward till port 80 och har Skype igång (Skype drar upp utgående tcp koppel på port 80 och lyssnar på porten) så kommer tcp paketen fram till PCn utan några ARP request. Sedan kommer givetvis Skype ta ner kopplet eftersom han inte "pratar" telnet, men det visar att det inte är fel på trafiken fram till routern. Det hela känns som port triggering, dvs routern kopplar bara upp mot porten om det redan finns utgående koppel mot samma port.

Telnet kör jag från en unix maskin som är kopplad via Telia ADSL abonnemang till internet.

Routern startas om mellan varje ändring av regler eller andra parametrar. Det har blivit många omstarter  sad